dominicus anderson

  • albert anderson

    Al heel lang ben ik op zoek naar Dominicus Anderson die in de maand januari 1782 als gepensioneerd luitenant in de plaats Drempt is overleden. Zijn vrouw, Geertruyda van Geer is in de maand maart 1786 eveneens te Drempt gestorven. In de huwlijks bijlagen die hoorden bij de trouwactie van Abraham Anderson en zijn vrouw Margerita Valentina Koops, die op 28 oktober 1824 in het huwelijk traden, is een beëdigde verklaring te vinden die Dominicus en Geertruyda aanwijzen als grootouders van Abraham Anderson. Zijn ouders zijn mij bekend en het is welhaast onmogelijk dat de getuigen gelijk hebben. Overigens werd deze acte (proces verbaal) gepasseerd voor het vredegericht van het canton Doesburg.

    In het archief van Doesburg is geen militair bekend met de naam Dominicus Anderson.

    Vraag 1: waarom werd er een proces verbaal opgemaakt, terwijl de ouders van de bruidegom (Abraham) bekend waren.

    Vraag 2: Wie weet iets over een Dominicus Anderson

    Bij voorbaat dank voor de te nemen moeite.

    Albert Anderson

  • terkos

    Beste Albert Anderson,

    Ik heb de huwelijksakte en de bijlagen nagelezen. Abramham Anderson is 41 jaar als hij trouwt met Margerita Valentina Koops. Hij behoefde helemaal geen toestemming meer te vragen zijn ouders.

    De ambtenaar van de Burgerlijke Stand doet net - voor mijn gevoel - of Abraham nog toestemming zou moeten vragen om te mogen trouwen.

    Hij constateerde dat zijn ouders in 1795 en 1796 waren overleden te Amsterdam. Deze gegevens hadden voldoende moeten zijn. Abraham had twee bekenden als getuigen mogen voorstellen. De ambtenaar gaat in het spoor van de wetgeving door de huwelijks plichtingen en vroeg om een certificaat van de grootouders,

    Dan blijken zijn grootouders Dominicus Anderson in januari 1782 en zijn vrouw Marie Piët in 1786 overleden te zijn. De overlijdenregisters van Drempt uit die periode zijn verloren gegaan, althans niet te vinden ten tijde van huwelijk in 1824.

    Om toch dat bewijs te kunnen leveren worden vier getuigen op geroepen, die onder eede verklaren: de gegevens, die zij nog weten.

    Lezende deze verklaring is Diminicus Anderson in januari 1782 reeds overleden.

    Lettende op de geboortedatum van Charles Anderson 22 november 1782 is dit overlijden enige weken na de geslachtsgemeenschap gebeurt.

    Er staat gepensioneerd luitenant, waar is deze persoon vandaan gekomen? In welke plaats was hij voor het laatste actief als militair.

    De heer Wolters heeft in de tijd van de schrijfmachine heel veel militairen huwelijken, 1648 - 1811 verzameld en uit getikt. Vrijwel elk v/m rijksarchief had in ieder geval een kopie van deze collectie. In ieder geval is op het CBG de volledig collectie aanwezig. Misschien is daarin te vinden waar het huwelijk van Dominicus Anderson en Geertruyda van Geer gesloten is. Achter in staan de lijsten van de commandanten. Een groep soldaten en de daarbij behorende hogeren trokken met hun commandant mee. Als U geluk heeft krijgt U( misschien indruk in welke plaatsen de heer Dominicus gelegerd is geweest. Het leger mocht zich niet hechten aan de plaatselijk bevolking en werd voortdurend verplaatst naar een andere omgeving. Denk hierbij aan alle Barrière steden.

    Groeten van Terkos

  • Albert Anderson

    Nergens is een spoor te vinden in de militaire registers. De verklaring van de getuigen slaat ook nergens op. Ten tijde van het huwelijk van Abraham Anderson was bekend dat zijn ouders waren overleden. Zijn vader, Carel (later Charles)AndersEn, kwam op 11december 1762 uit Altona naar Amsterdam en moet in 1762 geboren zijn. Ik denk niet dat ik hier ooit mee verder kom.

    Albert Anderson