waarom praat men over potgrond in liters en niet in kilo s ?

Eigenlijk best wel schandalig dat ik het zelf niet weet, omdat ik dagelijks werk met potgrond. Maar een zak potgrond (pootaarde) word altijd weergegeven in liters. En nooit in kilo s terwijl het geen vloeistof is maar een gewone vaste stof. wie weet waarom dat is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
4.7K

Het beste antwoord

Als ik een aantal potten of bakken wil vullen, heb ik een goed idee hoe groot die potten of bakken zijn - in liters dus.

Hoe zwaar de benodigde grond is (in kilo's) - daar heb ik werkelijk geen flauw benul van.

Daar komt bij dat het aantal liters voor een bepaalde pot altijd hetzelfde is, maar dat het gewicht nogal varieert, afhankelijk van het soort potgrond: cactusaarde, kleiachtige aarde, lichte humus, enzovoort.

Liters zeggen dus meer dan kilo's.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je weet niet hoeveel kilo je nodig hebt om een pot te vullen. Liter is daarom veel handiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat er niet om hoe zwaar de potgrond is (gewicht, dus kilo's) maar hoeveel ruimte de potgrond inneemt (volume, dus liters).

Het kan je immers niet zoveel schelen hoeveel de potgrond weegt, maar hoeveel je nodig hebt om een pot/bak/perk te vullen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je een bloembak moet vullen met potgrond bereken je de inhoud, in liters, lengte maal breedte maal hoogte.
Dan weet je hoeveel liters potgrond in de bloembak gaat.
Dus het gaat om de liters en niet om het gewicht van de potgrond,en daarom wordt de inhoud van een zak potgrond met liters aangegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om de hoeveelheid (pot)grond te kunnen bepalen kan je dit in een emmer scheppen. Luchtig. als de emmer vol is dan heb je 10 ltr. Als je het nu aan gaat drukken kun je het wel tot b.v. 5 ltr. persen. Doe er 1 ltr. water bij en je ziet dat het nog verder inklinkt. Dus het wordt zwaarder. Om misverstanden te voorkomen heeft men een norm ontwikkeld die in liters wordt aangeduid. De norm komt overeen met een luchtig product.