betekenis achternaam

  • samantha houben

    hallo ik wil graag weten wat de achternaam houben betekend

  • Van Rie

    graag de betekenis van Van Rie (familienaam)

    we moeten dat op school weten

    dank je wel !

  • Jerry N. J. Vondeling

    Na even op het internet gezocht en gelezen te hebben, heb ik het volgende gevonden.

    Een rie of riete is een oude benaming voor een waterleiding, tenminste, hier in Drenthe.

    Zo was het, zoals ik in een eerder bericht gevonden en geschreven had, het pas bij decreet van 17 mei 1813 (door Napoleon Bonaparte) was men verplicht om voor de burgerlijke stand een vaste familienaam aan te nemen. Daarvoor waren familienamen niet vastgelegd en werden vaak veranderd. Een verandering van woonplaats, bijnaam of beroep kon al voor een andere (familie)naam zorgen.

    Wellicht was de familie van Rie een familie die iets te maken had met, wellicht de aanleg van, waterleidingen?

    Immers behalve dat ze snel veranderden waren familienamen ook vaak afgeleid van de woonplaats, gehucht of streek waar onze voorouders woonden, van de omgeving waar ze woonden, van hun beroep, of zijn afgeleid van de naam van hun vader.

    Tevens is er ook nog een andere mogelijkheid;

    volgens de site van de familie van Rij (zie hier)

    is een riede in oud Nederlands/Germaans een stuk grond dat heel erg drassig en/of rietland is. Een stuk grond dat te vochtig was om te gebruiken was ‘riedende’.

    Dus zo u wil: de naam betekent dan zoiets als “van het moeras”.

    De naam van Riede wordt volgens voornoemde site voor het eerst vermeld in 1105

    voortzetting van Riede - van Rij

    Er is het sterke vermoeden dat de familie van Rij een voortzetting is van de familie van Riede.

    De namen Van Rij en van Riede lijken voor ons nu niet erg op elkaar. Maar u moet bedenken dat in de 16e eeuw de i-j combinatie niet voor één ei klank stond, maar voor een verdubbelde scherpe ie.

    Dus eigenlijk werd met “van Rij” een klank als van Rie-ie bedoeld. Het werd ook vaak als van Rije geschreven (vanwege de automatische ‘juh’ na die ‘ie’).

    Van Rie-je van Riede ligt dan ineens niet meer zo ver van elkaar.

    Maar misschien nog wel belangrijker: in het hierboven genoemde gebied verschijnt de naam van Rij(e) als de naam van Riede verdwijnt. Van Rij zou dus best de modernere notatie voor van Riede kunnen zijn.

    Kortom: er is nog steeds niets bewezen, maar er wordt min of meer vanuit gegaan dat van Rij inderdaad afstamt van Van Riede.

    Op de site van de familie van Rij wordt vermeld dat de naam van Rij ook genoemd werd als:

    van Reij, van Rey, van Rhie, van Rhije, van Rie, van Riede, van Rije, van Rijn, van Rijt, van Rijede, Vanry, van Ry, Verij, Verrij en Vrij

    groeten,

    Jerry

  • Seynaeve

    Goeie avond ,

    Mijn naam is Seynaeve , ik kreeg vandaag de opdracht op school om mijn naam te verklaren.

    Dank ,

    Lara

  • Tackaert

    orfanidis Schreef:

    ——————————————————-

    > goede middag,kunt u mij zeggen wat de naam

    > orfanidis betekent?dank u,groetjes

  • Jerry N. J. Vondeling

    Beste Lara,

    Volgens mij hebben jullie een achternamen of familie project op school of niet?

    Maar goed, ook betreffende de naam Seynaeve is het één en ander op het internet te vinden.

    De naam Seynaeve doet me Frans aan en na het zoeken op een franse site, namelijk de site Signification de nom Seynave, onderdeel van deze site heb ik het volgende gevonden:

    Verandering van de spelling volgens

    de PAROCHIALE REGISTERS EN HANDELINGEN VAN BURGERLIJKE STAAT

    SYNNAVE 1736-1745

    SINNAEVE 1748-1757

    SYNHAEVE 1759-1767

    SEIJNAEVE 1814

    SEYNAEVE 1780-1841

    SEYNAVE 1846-AUJOURD' VANDAAG

    „SEYNAVE: naam die in het departement van het Noorden van Frankrijk en in België wordt gevonden. Met de varianten: Senave, Seynaeve, Seynhaeve, Sinnaeve, Synaeve, Synave, enz. De betekenis van de naam is onzeker. Men denkt vooral aan een vervorming van het vroegere Franse woord senavre, dat mosterd betekent.

    Zoals ik eerder al eens had gevonden en geschreven waren familienamen ook vaak afgeleid van de woonplaats, gehucht of streek waar onze voorouders woonden, van de omgeving waar ze woonden, van hun beroep, of zijn afgeleid van de naam van hun vader.

    Het is dus waarschijnlijk ontstaan als (bij)naam van een fabrikant of landbouwer van mosterd(zaad).

    Een tweede interpretatie geeft aan deze naam de richting van „die die de hennep“, van vroegere het Frans chenève verbouwt, die hennepzaden heeft gegeven, „zaden van hennep zich waarvan de vogels voeden“.

    Daarnaast is het franse woord sénéve (wilde mosterd) afgeleid van het griekse sinapi

    Deze twee mogelijke oorsprongen van de naam zijn van het Woordenboek van de achternamen in romane België door Jules Herbillon en Jean Vol (Gemeentekrediet, Brussel, 1996) afkomstig, en Woordenboek Van van Familienamen in België in Noord-Frankrijk door Dr. Frans Debrabandere (Brussel, 1993).

    De naam Seynave schijnt niet zijn wortels te hebben in de Vlaamse taal, geen enkele van zijn varianten zijn te vinden die een voorvoegsel van oorsprong als Van, Van der, Van den, noch van uitgang in bezitten (als in eigendom).

    Het gaat niet dus om niet over een verfranste Vlaamse naam.

    Er blijft niet minder dan alle Synnave, Sinnaeve, Synhaeve, Seynaeve, Seynave, enz, voor gemeenschappelijke oorsprong die wel sinds verschillende eeuwen Vlaanderen als wortel had, dat het aan het noorden of ten zuiden van de huidige grens met Frankrijk is, kan men zien in de geschiedenis van de voorgeslachten op de site.

    Ik heb de tekst met behulp van een vertaal programma naar het Nederlands vertaald (Frans is voor mij alweer een poosje terug en na school eigenlijk niet meer gebruikt) en hier en daar geprobeerd de tekst een beetje duidelijker te maken.

    Ik hoop dat je er iets aan hebt!

    Groeten,

    Jerry

  • cindy piryns

    KENNEN JULLIE ECHT MIJN ACHTERNAAM NIE IK HEB DA WEL NODIG VOOR SCHOOL BENDE DOMKOPPEN IK WIL DE BETEKENIS NODIG VAN DE ACHTERNAAM PIRYNS EN IK HEB DA OVERMORGEN NODIG IK WIL DA TEGEN MORGEN EBBEN EN ALS GE EEN MAIL STUURT DAN GEEN ENGELS MAAR VLAAMS BEGREPEN!!!!!!!!!!!!!!!!!

    VAN KWADE CINDY PIRYNS 12 JAAR

  • Jerry N. J. Vondeling

    Beste Cindy,

    Bedankt voor je alleraardigst bericht,

    Ten eerste zie ik nergens in deze berichtenlijn een bericht van jou staan waarin je vraagt naar de betekenis van jouw achternaam.

    Ten tweede, wij zijn de domkoppen omdat we de betekenis van jouw achternaam niet weten? Als je de andere berichten ziet, zie je dat niet alle berichten zijn beantwoord en ik, of wij (ik typ dit bericht voor het gemak maar even in de wij vorm) niet alles weten, of kunnen vinden.

    Ten derde, het is jouw opdracht, waar heb jij gezocht? In de bibliotheek, op internet?

    Als jij het niet kan vinden, waar zouden wij het dan moeten vinden?

    Met vriendelijke groeten,

    Jerry

    P.s. even zoekend op het internet heb ik binnen enkele minuten het volgende gevonden (wat je zelf ook had kunnen vinden) het is niet de betekenis van de naam, maar dan heb je in ieder geval de herkomst.

    Familienaam: Piryns

    Herkomst: Streek ronde Hamme - Moerzeke

    Bijzonderheden: In dezelfde familie wordt de naam verschillend geschreven. Zo heet de ene broer Piryns en de andere Pirijns

    Deze gegevens vind je hier misschien dat ze je daar verder kunnen helpen..

  • Gratje

    Mijn Achternaam is ‘Klein Horsman’ iemand een idee wat deze achternaam betekent?

    Ik speel darts en wil graag een logo voor mezelf ontwerpen.

    MVG. Gratje

  • Gratje

    Hallo, Mijn achternaam is ‘klein horsman’ iemand die misschien weet wat die naam betekend?