betekenis achternaam

  • elfring

    wat betekend elfring?

  • lore

    hallo ik zou graag willen weten wat de achternaam petry en de voornaam lore betekend

    en ook uit welk lant of gebied de namen petry en lore komen ??

    groetjes.

  • petry

    ik zou graag willen weten wat de achternaam petry betekend en voor waar hij afkomstig is ??

    groeten

  • Daniel

    Deze is vrijwel zeker afgeleid van een boerderijnaam uit Oost-Nederland waarvan de oorspronkelijke bewoner Elfred heette.

    Het kan dan geschreven zijn als Elfring of Elfrink. Er waren in ieder geval boerderijen met die naam in Beltrum, Hupsel en Rekken, beide laatste behorende bij Eibergen.

  • emmy

    hi ik ben opzoek of mijn familie achternaam een nederlandse achter is. mijn achternaam is labordus.en wat de betekenis ervan is. bij voorbaat dank u

  • Enya

    Henrion het is een hele rare achternaam

    men papa zegt dat het frans is

    mijn voornaam is iers ;) (Enya)

    een ierse voornaam en een franse achternaam

    moet kunnen

  • paul

    Sint Feyth ook wel als “Van Sintfiet” is “van Sankt Vith” plaatsnaam in Belgisch Luxemburg

    gr

    paul

  • jarne

    ik zoek al jaren wat mijn achternaam betekent:'jarne'

    en hopelijk kunnnen jullie zeggen wat het is

  • aerts

    ik wil het heel graag weten wat de betekenis is van mijn achter naam

  • Jerry N. J. Vondeling

    Best Aerts,

    Even googlen en u weet het ;)

    Bij één van de eerste pogingen kwam ik het volgende tegen:

    Het ontstaan van de familienaam

    Familienamen zijn vaak afgeleid van de woonplaats, gehucht of streek waar onze voorouders woonden (Van Gennip/Van Uden/Van Tilburg), van de omgeving waar ze woonden (Van den Berg/Van der Poel/Van der Eyk), van hun beroep (De Mulder (=molenaar)/De Boer/Kuiper (=tonnen-maker)/Bakker), of zijn afgeleid van de naam van hun vader (Jacobs/Janssen/Peters/ Hermans).

    De familienaam Arts/Aerts behoort tot de laatste categorie en is dus een patronymicum. Dit wil zeggen dat deze naam afgeleid is van de naam van de vader.

    Hoe is deze naam dan ontstaan? Een voorbeeld. Een paar honderd jaren geleden werd er een jongen geboren die bij zijn doop de naam “Arnoldus” ontving. Vaak wordt in het dagelijks leven een naam ingekort en wat ook hier het geval was, men noemde het kind gewoon “Art”, “Aart” of “Aret”.

    De kinderen die later geboren werden uit het huwelijk van Art kregen toen als achternaam de naam van hun vader met de toevoeging “zoon van”. In de praktijk werd dit aangeduid met o.a. de letters SSE achter de naam te plaatsen, dus “Artsse”.

    In de loop van vele eeuwen is de naam op verschillende wijze geschreven. Denk bijvoorbeeld eens aan Aertsse - Aertssen - Artsse - Artssen - Aartssen - Aerts - Aarts - Arts enz.

    Familienamen waren niet vastgelegd en werden vaak veranderd. Een verandering van woonplaats, bijnaam of beroep kon al voor een andere (familie)naam zorgen. Pas bij decreet van 17 mei 1813 (door Napoleon Bonaparte!) was men verplicht om voor de burgerlijke stand een vaste familienaam aan te nemen. Zo was het voorheen heel goed mogelijk dat op één akte de achternaam van een persoon op verschillende manieren geschreven werd, bijv. Arts en Aerts (zoals bijvoorbeeld op de trouwakte uit 1808 van Johannes (Jean) Arts, die met Maria Litjens trouwt). Toch wordt dezelfde persoon bedoeld. Deze werkwijze is in onze hedendaagse cultuur bijna niet meer voor te stellen. Dit verklaart tevens het feit dat een gedeelte van onze familie nu Arts heet en een ander gedeelte Aerts.

    Meer hierover is te vinden op deze site:

    link naar site familie Arts/Aerts

    Met vriendelijke groeten,

    Jerry Vondeling,

    Ik hoef inderdaad niet te gissen naar de betekenis van mijn achternaam ;)