Familie BONNET

  • F.J.J. de Gooijer

    In het stadsarchief van Naarden ligt onder het inventarisnummer NAN 425 een ‘erfgooierslijst’ uit 1805. Op deze lijst staan de namen van personen die gerechtigd waren tot het gemeenschappelijk gebruik van een groot gedeelte van Gooliland. Het ging om volwasssen mannen, die in de mannelijke lijn afstamden van personen die voorkwamen op een erfgooierslijst uit 1708. In het algemeen stamden deze families af van de oorspronkelijke Gooise bevolking van de late middeleeuwen. Vreemd genoeg staan op de lijst van 1805 een aantal personen, die naar ik aanneem uit Frankrijk stammen. Het gaat om leden van de familie BONNET. Kan iemand mij iets meer vertellen over de volgende personen met de achternaam BONNET, die in 1805 in Naarden woonden:

    05. Bartel X 03-05-1744; 06. Dirk; 07. Gijsbert Paulsz; 08. Gijsbert Pitersz; Hend. Paulsz X 14-05-1713.

    Bij voorbaat bedankt,

    F.J.j. de Gooijer

    (erfgooiers zie:http:// gooijer.netfirms.com

  • Herman van den Berg

    Hallo Frans

    Helaas kan ik geen antwoord geven op je vraag naar de naam Bonnet, maar ik wilde je toch een stukje uit de kwartierstaat van mijn kinderen doorgeven, waar de naam Bonzet in voorkomt. Misschien praten we over aanverwante familie, hetgeen je dan verder kan brengen.

    Francois Emanuel Bonzet, geboren rond 1767 te Amsterdam, overleden voor 19 mei 1824 (was gehuwd met Dirkje Stijger)

    Hun kind was Johannes Jacobus Bonzet, gedoopt op 7 juni 1801 te Amsterdam (Noorderkerk), schoenmaker, overleden na 22 juli 1865. (was gehuwd met Catharina Geertruij Eggerdink)

    Hun kind was Catharina Cornelia Bonzet, geboren op 13 november 1829 te Amsterdam, overleden op 13 april 1895 te Amsterdam (was gehuwd met Jan Frederik Blankenzee)

    Voor meer info zie: http://home.hetnet.nl/~hermanensandra

    Groetjes Herman van den Berg

  • F.J.J. de Gooijer

    Hallo Herman,

    Waarschijnlijk bedoel je een andere familie. Op het internet staat wel een Franstalige genealogie van een Franse familie Bonnet. De familie die ik zoek is mogelijk (in de 17e eeuw) als Belgische Waal of Franse Hugenoot naar Naarden gekomen. In het erfgooiersarchief bevindt zich een uitgebreide lijst van lidmaten van de Waalse Kerk. (anno 1651) In de voormalige Waalse Kerk is sinds de jaren dertig het Comenius Mausoleum gevestigd. — Ik ben met verschillende genealogische onderzoekjes bezig. Vooral naar Gooise bewoners.

    Nogmaals bedankt,

    Frans

  • Natascha

    Ik weet dat er een familie Bonnet in Weesp woont, misschien dat u er iets aan hebt.

    Succes met de zoektocht.

  • Vera Bonnet

    Hallo,

    Misschien een late reactie.

    Maar wat wil je precies met de familie Bonnet?

    Toevalllig las ik je stukje.

    Maar mijn achternaam is ook Bonnet.

    Neem even contact op s.v.p.

    M.v.g.

  • Jesse

    Oké, kom jij uit Leiden?

  • F.J.J. de Gooijer

    Hallo Vera Bonnet,

    Via het geneanet prikbord hoopte ik aan de weet te komen waar de Naardense familie BONNET vandaan was gekomen. Eventueel nakomelingen vinden.

    groet

    Frans

  • Vera Bonnet

    Ik kom niet uit Leiden,

    Wel uit Alphen aan den Rijn.

    Gr. Vera Bonnet

  • claudia18

    heey,

    ik weet niet precies hoe oud dit bericht al is, maar ik was op internet op zoek naar achtergrond van de familie bonnet, aangezien ik zelf ook een bonnet ben.

    wijzelf wonen in flevoland, maar ik weet dus wel dat bonnet een franse naam is en dus hoogstwaarschijnlijk uit frankrijk stamt.

    bonnet schijnt ook een hele bekende naam te zijn, want je komt de naam tegen in heel veel verschillende landen.

    ik ben wel benieuwd of er al ontdekkingen zijn, want ik wil zelf ook graag weten van wie ik afstam en of wij eventueel een familiewapen hebben of dat we afstammen van de harde arme werkers.

    mvg

    claudia

  • F.J.J. de Gooijer

    claudia18 Schreef:

    ——————————————————-

    > heey,

    >

    > ik weet niet precies hoe oud dit bericht al is,

    > maar ik was op internet op zoek naar achtergrond

    > van de familie bonnet, aangezien ik zelf ook een

    > bonnet ben.

    > wijzelf wonen in flevoland, maar ik weet dus wel

    > dat bonnet een franse naam is en dus

    > hoogstwaarschijnlijk uit frankrijk stamt.

    > bonnet schijnt ook een hele bekende naam te zijn,

    > want je komt de naam tegen in heel veel

    > verschillende landen.

    > ik ben wel benieuwd of er al ontdekkingen zijn,

    > want ik wil zelf ook graag weten van wie ik afstam

    > en of wij eventueel een familiewapen hebben of dat

    > we afstammen van de harde arme werkers.

    >

    > mvg

    > claudia

    ————————————————————–

    Dag Claudia,

    – In 1708 zijn in opdracht van de Staten van Holand van alle Gooise gemeenten lijsten opgemaakt. Op die lijsten stonden volwassen mannelijke personen, die gebruiksrechten hadden op het grootste gedeelte van Gooiland. Op de lijst van Naarden staat: ‘' Antonij Bonnet’' . (zie ''Bijdrage tot de kennis van den rechtstoestand der Erfgooiers" - door Mr. Frank K. van Lennep - uigever Amsterdam . J.H. de Bussy, 1903) (een kopie is te koop in het Stadsarchief van Naarden)

    – In een Resoltutieboek uit 1650 van ''Stad en Lande van Gooiland" bevinden zich drie lijsten van lidmaten van de Waalse Kerk te Naarden. In 1650 zijn in dat resoltieboek de Franstalige Walen en Fransen opgenomen met niet alleen hun naam, maar ook met de plaats van herkomst. (Frankrijk, Belgie)

    – Het is jammer dat er niet veel meer wordt samengewerkt om tot een duidelijk overzicht te komen. Veel amateur-genealogen houden hun genealogie angstvallig geheim.

    Met vriendelijke groeten,

    Frans