welk beroep is dit

• margreet

Juweeltje, Johanna.

Vooral dat hij na een jaar zorgzaamheid en 10 voorschriften hoe en over wat allemaal zorgzaam te zijn, bij 13 zelf ‘afgedankt’ wordt. Tenzij in een heel oude wat neutralere betekenis die ik nog niet kende.

Margreet

• Janny

Zeker allemaal jongelui?

In de eind veertiger en vijftiger jaren kwam er altijd een ratelaar voor de vuilniswagen uit, wist je dat je de vuilnisbak naar buiten moest.

Ook kwam de ratelaar door het dorp als de reddingsboot moest uitvaren. Zo waarschuwde hij de opstappers. Bijna niemand had immers telefoon?

Janny

• A.Wolters

Johanna,

Zelf heb ik een klepperman in de familie, maar ik heb nooit gezocht op "klapwaker' en dit dus nooit eerder gezien.Mooie uitleg!

Mijn vader was van 1902, hij heeft zijn grootvader nog gekend en die vertelde dat diens vader klepperman in Didam was. Mondelinge overlevering dus die teruggaat tot rond 1820. Maar in de archieven heb ik het nog niet teruggevonden.

Wel heb ik gevonden dat een klepperman vooral brandwacht was. In de huizen werd ’s nachts het haardvuur voor het slapen gaan gedoofd. De as werd dan op de mestvaalt gegooid. Als deze nog droog stro bevatte en de as was nog niet voldoende afgekoeld kon het gebeuren dat het stro vlam vatte. De huizen waren in die tijd zeer brandbaar. Er stonden dan ook fikse boetes op het weggooien van gloeiende as en het was de taak van de klepperman om hierop toe te zien. Hij keek of in het donker nog roodgloeiende as te zien was.

A. Wolters