Jansen. / Terschelling

• Ineke.

Beste Forumleden,

Ik zoek de overlijdens datum, en

de ouders van Cornelis Jansen geb, 1784 Terschelling.

Cornelis trouwt in 1816 met Maamke Pieters Pronker, en in 1820 met Martje Jansen Knop. Op de beide trouwaktes (aangevraagf bij Tresoar), komen de namen van de ouders niet voor.Weet iemand een antwoordt op deze vraag? of heeft verdere informatie ? ik hoor het graag, om verder te zoeken.

Mvg, Ineke.

• Maikel Galama

Hoi Ineke,

het overlijden van Cornelis noch Martje heb ik kunnen vinden, de doop van Cornelis echter wel, en daarmee ook zijn ouders !

Onderstaand heb ik gevonden in de doopindex bij: www.tresoar.nl

Terschelling, doopjaar 1784

Midsland en Seerijp, Doop Herv. gem. 1729-1811

DTB: 692

Dopeling: Cornelis

Gedoopt op 17 oktober 1784 in Midsland

Kind van Jan Teekes en Neeltjen Cornelis Bloem

Getuige: Trijntje Andries Bloem

Opm.: De tweede getuige is de vader

Heb jij de overlijdensdatum van Martje Jans Knop trouwens wel ? Zo ja, dan hoor ik dat graag, het zou het vinden van het overlijden van Cornelis kunnen vergemakkelijken. Mijn indruk is wel dat de familie redelijk honkvast is, dus waarom het overlijden niet te vinden is, is voor mij vooralsnog een raadsel.

Groetjes, Maikel Galama.

• Ineke.

Dag Maikel,

Bedankt voor je reactie. Deze doop van Cornelis is zeker een aanknopingspunt.

Ook de overlijdensdatum van Martje heb ik nog niet gevonden.

Het blijft dus nog even puzzelen. Gr . Ineke.

• Andries Foppes

Hallo Ineke,

Overleden Cornelis Jansen 18 juli 1849 te Leeuwarden A 527

65 jaar weduwnaar

gevonden op Tresoar.

met de vr, gr ,

Andries Foppes.

• Maikel Galama

Hoi Andries en Ineke,

heel goed van je, Andries ! Het lijkt mij inderdaad de goede, het moet natuurlijk nog wel gecheckt worden, of heb jij de originele akte ingezien ?

En nu het overlijden van Martje Jans Knop nog, ik heb wederom niets kunnen vinden, Martje kreeg op 18-10-1847 te Terschelling haar laatste kind en op 18-07-1849 overlijdt haar man Cornelis Jansen als weduwnaar te Leeuwarden, haar overlijden moet dus geweest zijn in 1847, 1848 of 1849 ! Je zou bijna zeggen dat hier iets bijzonders aan de hand is, maar wat ?

Ineke, ik heb Kees Stada, kenner van Terschellinger familie's inmiddels ook een mailtje gestuurd met de vraag of hij iets meer weet, wie weet komt er via Kees een oplossing.

Vol verwachting klopt in ieder geval mijn hart.

Groetjes, Maikel.

• Twan van Duijnhoven

Ineke,

Ook hier helpt Google me weer op weg. Ik ben op de volgende site gekomen waar ik de namen van de ouders vind. Of dit allemaal juist is weet ik niet, maar neem met de eigenaar van de site contact op en je komt waarschijnlijk verder.

http://home.planet.nl/~%20bakkerlsdn/Terschelling/bloem_3/pafg12.htm#177

Daarnaast ook nog gevonden:

http://www.lentedans.com/nr10/stamboom/fam04057.htm

Ik heb het al meer gezegd: zoekmachines als Google kunnen je op weg helpen.

Met vriendelijke groeten,

Twan van Duijnhoven

• Maikel Galama

Hoi Twan,

als je bovenstaande berichten goed leest dan zul je zien dat we al veel verder op weg zijn dan de door jou gegoogelde sites, we zoeken slechts het overlijden van Martje Jans Knop, en dat in een tijdsperiode van 3 jaar.

Van mij mag je Google de hemel in prijzen, ik prefereer toch ons aller www.genlias.nl of www.tresoar.nl .

NB: Kun jij het overlijden van Martje via Google vinden ?

Groetjes, Maikel.

• Twan van Duijnhoven

Maikel,

Helemaal eens en dan is top.archiefplein soms nog makkelijker. Die zoekt in meerdere genealogische indexen tegelijkertijd. Maar soms heeft iemand ooit iets ontdekt wat iemand anders nog niet heeft en dan is google een uitkomst om verder te komen. Niet alles zit namelijk in genlias of tresaor of bhic en andere gelijksoortige.

En dank voor de mooie woorden dat ik probeer mee te zoeken.

met vriendelijke groeten,

Twan van Duijnhoven

• Maikel Galama

Hoi Twan,

helemaal mee eens, top.archiefplein bedoel ik (en de google machine natuurlijk ook wel een beetje). Ik kende de site wel, maar gebruikte hem te weinig maar daar gaat nu dank zij jou verandering in komen, hij staat inmiddels bij de favorieten.

Blijft staan: Kun jij het overlijden van Martje via Google of welke andere bron dan ook, vinden ?

Groetjes, Maikel.

• Twan van Duijnhoven

Maikel,

Nee nog niets gevonden, maar ik blijf voorlopig nog even zoeken. Mocht het lukken dan zie je dat wel verschijnen.

Wel opvallend dat ook een van die andere sites ook geen overlijdensdatum heeft terwijl zijn gegevens toch vrij compleet zijn.

Belangrijk is wel om in de originele overlijdensakte van Cornelis Jansen na te kijken van wie hij weduwnaar was. Hij was namelijk eerder getrouwd met M.P. Pronker. Wordt in die akte ook vermeld dat hij weduwnaar is van M.J. Knop ?

Het is niet logisch dat indien Cornelis later is overleden dan Knop, dat zij in een andere plaats dan terschelling of leeuwarden is overleden. Dus misschien was Cornelis nog geen weduwnaar van Martje Jans.

Gegroet en jullie succes verder

Twan van Duijnhoven