Jansen. / Terschelling

• Ineke.

Beste Maikel, Andries en Twan,

Ik ben erg blij dat jullie met mij mee willen zoeken.

Veel meer gegevens dan ik al had gegeven bij mijn vraag heb ik niet.

Misschien en alleen, dat op de trouwakte van zijn zoon Marcus Cornelis, die op 20-06-1849 in Amsterdam trouwt, vermeld staat dat hij de meerderjarige zoon is van Cornelis Jansen en Martje Jansen Knop, wonende te Terschelling.

Dat het een puzzel is , daar kom ik nu achter, maar wat een voldoening als het laatste stukje valt.

Mijn dank aan jullie is groot, Groetjes, Ineke

• Twan van Duijnhoven

Ineke,

Wat ik nog wel heb gevonden is de overlijdensdatum van de broer van Martje, T(h)omas Knop:

Overlijdensakte Terschelling, 1851

Aangiftedatum 1 maart 1851, akte nr. 13

Tomas Jans Knop, man, overleden 10 juni 1850, oud 38 jaar

NB: overleden aan boord barkschip “Van der Palm”, op reis

naar Java

Had Terschelling in die tijd nog geen bevolkingsregister ? Daar staat toch aangetekend als zij naar een andere plaats is vertrokken. Misschien wel vertrokken naar Amsterdam als daar een zoon trouwt.

Gegroet

Twan

• Maikel Galama

Hoi allemaal,

Ineke, je schrijft, ik citeer:

''dat op de trouwakte van zijn zoon Marcus Cornelis, die op 20-06-1849 in Amsterdam trouwt, vermeld staat dat hij de meerderjarige zoon is van Cornelis Jansen en Martje Jansen Knop, wonende te Terschelling.''

Ik ga er dan vanuit dat ze dan beide nog in leven zijn. Dit zou kunnen betekenen - zoals Twan ook al schreef - dat ze haar man overleefde, en dat in de overlijdensakte van Leeuwarden in 1849 gesproken werd over het overlijden van de eerste vrouw.

Eigenlijk resten nu de volgende stappen :

1) De overlijdensakte opzoeken en goed kijken wat er staat.

Overlijdensakte Leeuwarden, 1849

Aangiftedatum 19 juli 1849, akte nr. 527

Cornelis Jansen, man, overleden 18 juli 1849

Oud 65 jaar, weduwnaar

2) De bijlagen bekijken van onderstaand huwelijk, misschien zit daar een overlijdensextract van Martje bij.

Huwelijksakte Terschelling: Datum: 20 maart 1862, akte nr. 6

Man: Klaas Heertje Bloem, oud 26 jaar, geboren te Terschelling

Ouders: Heertje Hendriks Bloem en Stijntje Johannis Welger

Vrouw: Jantje Cornelis Jansen, oud 25 jaar, geboren te Terschelling

Ouders: Cornelis Jansen en Martje Jansen Knop

Je kunt nu:

1) een kopie van de akte bij Tresoar opvragen, prijs zie op de Tresoar site.

2) een oproep op het Tresoar forum doen of iemand de aktes voor je wil bekijken.

3) enig geduld hebben, over één of 2 maand kom ik zelf wel weer op het Tresoar-archief, en wil ik wel even kijken.

Nog een citaat:

''Dat het een puzzel is , daar kom ik nu achter, maar wat een voldoening als het laatste stukje valt.''

Ineke, het laatste stukje is een gok, maar niet geheel onmogelijk, het is het proberen waard. Via de diverse internetsites lijkt het in ieder geval niet te lukken. Geef jij aan welke optie je kiest ?

Groetjes, Maikel.

NB : ik zou het bijna vergeten, het adres voor optie 2:

http://www2.tresoar.nl/forum/

• Ineke.

Hoi Maikel,

Ik ga voor optie 1.

Ik ben al enige tijd aan het puzzelen (maar wat is tijd), over dit vraagstuk. Bedankt voor de moeite die je hebt gegeven. Groetjes Ineke.

• Maikel Galama

Hoi Ineke,

o.k., ik hoop net als de anderen denk ik, nog wel van je te horen hoe een en ander afloopt, zodat ook wij dit verhaal kunnen afsluiten. Natuurlijk hoop ik op een positieve afsluiting.

Groetjes, Maikel.

• Twan van Duijnhoven

Ik sluit me daar volledig bij aan.

Even een gokje van mijn kant:

Volgens mij heeft Marje Jans Knop Nederland verlaten.

Met vriendelijke groeten,

Twan van Duijnhoven

• Willie Mons

Dag Ineke,

Misschien is de site van Kees Stada een optie?

http://www.stada.nl/terschelling/index.html

Met vriendelijke groet Willie

• Ineke.

Beste Willie, Bedankt voor je tip. Ik ga dat zeker doen , het stond al op mijn lijsje. Groetjes, Ineke