Semmelink en schat

• Heemkundekring Bergh

We willen niemand blij maken met een dode mus (een verborgen schat die waarschijnlijk niet bestaat). Maar de vraag is: leven er nog nakomelingen van Lambertus Diederik Semmelink die in 1916 poldermeester en ontginner was te Dalen in Drente?

Wordt er in die familie wel eens gesproken over een schat die ooit zou zijn verstopt?

• margreet

Misschien moet je de vraag ietsje internationaler stellen, Heemkundekring.

Volgens allerlei websites is deze Lambertus verhuisd naar Pretoria-Zuid-Afrika. Nazaat Jan leverde bijdrages of deed een gedeelte van het onderzoek.

En er was nog een Bert>Lambertus-USA, een paar jaar geleden actief op stamboom-vlak.

Er is ook www.semmelink.com, mij nog niet geheel duidelijk welke takken ze wel of niet behandelen.

Maar met een mail-adres in de rubriek contact, alwaar meer informatie over levende nakomelingen.

groet, margreet

• Heemkundekring Bergh

Bedankt voor het reageren. In het tijdschrift van de Oudheidkundige Vereniging Doetinchem is ooit eens geschreven over Semmelink in Pretoria. Omdat Semmelink een veel voorkomende naam is in de omgeving van Doetinchem, was niet in die richting gedacht. We kijken in de bibliotheek van de Heemkundekring na of er een adres bij het artikel staat.

• margreet

Een goedendag, HeemkundeKring.

Ze kunnen nog weer terugverhuisd zijn, en ik weet ook niet of ik de goede tak te pakken heb. Maar ze zullen toch niet allemaal Lambertus Diederik heten.

Hier

http://members.home.nl/geneabreuk/genea/hadders.htm

wordt melding gemaakt van Pretoria-Jan, echter met onderzoek vanaf 1957.

Mocht de andere Semmelink hen toch niet kennen (want daar is ook een rubriek nog niet gelinkte Semmelinks), en mocht je artikel en adres ook uit 1957 stammen, dan kan misschien het mail-adres aldaar je alsnog verder helpen.

In mijn yahoo-groep hebben we tenslotte nog een Zuid-Afrikaanse in de gelederen,

die allerlei bronnen weet te vinden,

groet, margreet

• Heemkundekring Bergh

Bedankt voor het meedenken. Intussen via Google die site ook gevonden en een e-mail verstuurd. En nu maar afwachten. Bij Google ingetikt: Semmelink Hadders Pretoria.

• Heemkundekring Bergh

Waarschijnlijk is die nazaat Jan de persoon die in 1982 in de Kronijck van Deutekom (oudh.ver. Doetinchem) een artikel over klompen heeft geschreven. Er is nog een - ouder - artikel in de Kronijck over de familie Semmelink in Pretoria maar dat nummer is - momenteel - niet in de bibliotheek van de Heemkundekring Bergh.

• margreet

Er zijn nogal wat ZuidAfrikaanse Semmelinken actief op stamboomgebied, echter vorsen zij totaal andere families uit of enkel hun moederskant.

Op deze bladzij een mail-adres, ik hoop dat het nog werkt:

http://archiver.rootsweb.com/th/read/GEN-FR/1997-01/0854044804

Hij heeft meegedaan aan Basson op de Semmelink-site.

Maar, ik heb nog een site gevonden, HeemkundeKring.

Je kunt via hen het adres krijgen van degene die de familie, in dit geval wel Semmelink, uitgezocht heeft.

South African Genealogical Research Directory

http://www.rupert.net/~lkool/page17.html#S

Onderin misschien nog wat nuttige links.

margreet

• Heemkundekring Bergh

Voorkeur gaat uit naar Nederlandstalige contacten. Daarom wachten we eventuele reacties af van de site ‘Breukink’ en Deutekom.

Nogmaals hartelijk dank!

• Heemkundekring Bergh

In de Kronijck van Deutekom nr 17 (1980) staat een artikel door J. Semmelink, Pretoria: ‘De Wiemelink 200 jaar’.

Hij schrijft dat hij een zoon is van Bertus Semmelink, bijgenaamd Bertus van d'n Holtdrost die leefde van 1872 tot 1954.

In een naschrift schrijft de reactie dat het artikel eerder in de Graafschapbode van 8-3-1975 heeft gestaan. Het toenmalige adres in Pretoria staat er bij en ook dat de heer Semmelink (de auteur van het artikel) in april 1934 emigreerde naar Transvaal.

De heer Breukink heeft ook een e-mail teruggestuurd.

Kortom: uw verwijzing naar Pretoria was een gouden tip.

• margreet

Dat is erg mooi, HeemkundeKring, dat doet mij veel genoegen. U mag trouwens wel jij zeggen.

Ik was op mijn beurt erg blij dat u een artikelenreeks uit lang vervlogen tijden uit het hoofd kende. Het blijft ongelooflijk hoe snel je dan samsam allerlei vragen en verhalen rond krijgt.

Mijn zuid-afrikaans is tevens met sprongen vooruitgegaan, het lijkt erg op nederlands.

Ik zag nu nog dit:

http://www.semmelink.com/history/semmelink_l_ped/sources.htm

# Semmelink, Jan, SEMMELINK ERFGOED, Deel 1, Familieregister (1969. Unpublished Register distributed among the Semmelink family).

Wellicht dat u dat moet zien te bemachtigen, of er een schat-verhaal in voorkomt.

Tot het vervolg van dit verhaal, of tot een volgende keer

Margreet