betekenis achternaam

• irmgard

fool wat betekent dat

• Kim

De naam FOOL is een patroniem.

Dat betekend dat het is afgeleid van een voornaam zoals Jansen (zoon van Jan)

Deze naam komt echter voort uit de naam Folkert.

• Jerry N. J. Vondeling

Tevens kan Fool wellicht afgeleid zijn of overeenkomen met de betekenis van de naam Folens,

deze naam Folens komt voor in het familienamen woordenboek;

Follens, Folens, Foele(n), Vollen(s)

Patroniem, knuffelvorm van een Germaanse voornaam zoals bvb Volboud (vol-boud) of Volbrecht (vol-brecht).

Jerry

• Gademan

Hallo,

Ik ben op zoek naar de betekenis van de achternaam Gademan. Ik heb heel google al doorzocht en ook de hierboven genoemde sites, helaas zonder resultaat.

Wie kan mij verder helpen? Alvast ontzettend bedankt voor de hulp!

Met groet,

A. Gademan

• van Ingen

Hallo

Kunnen jullie mij mischien vertellen wat mijn achternaam betekent und waar hij vandaan komt?

Dank jullie wel

Hedwig

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Hedwig,

Er zijn misschien meerdere mogelijkheden,

Zoals ik eerder al eens had gevonden en geschreven waren familienamen ook vaak afgeleid van de woonplaats, gehucht of streek waar onze voorouders woonden, van de omgeving waar ze woonden, van hun beroep, of zijn afgeleid van de naam van hun vader. Wellicht zijn (verre?) voorouders oorspronkelijk afkomstig uit het dorpje Ingen?;

Ingen is een dorp in de gemeente Buren, in de Nederlandse provincie Gelderland. Het dorp valt sinds 1999 onder deze gemeente. Daarvoor viel het van 1818 tot 1999 onder de gemeente Lienden en daarvoor, van 1811 tot 1818 onder de gemeente Maurik. De kom van verspreid staande huizen loopt via buurtschap De Ganzert over in die van Eck en Wiel in het westen.

In 1026 komt de plaats voor als Heiningen. Het zou terug gaan op Hangim, wat iets als bij de heiling(en) betekent. Een andere mogelijkheid is dat het zonder h zou moeten zijn, dan zou het op weiland kunnen slaan. Ook wordt gedacht dat Heiningen niet helemaal de plaats Ingen is en dat Ingen pas rond 14e eeuw wordt genoemd. De plaatsnaam zou dan mogelijk afgeleid zijn van Ingeborg, een godheid van de Noormannen of mogelijk van het geslacht Ingenhe uit de 13e eeuw.

(van Wikipedia)

Via het familie namenboek waar ik een paar berichten verder op naar verwijs vind ik wel een gelijkende naam Ingels

Ingel(s), Inghels, Engel(s), Enghel(s), Engelen, Engle, Hengel(s), Hengelen

1. Patroniem naar een Germaanse -ingel-naam (Ing = afstammeling van de Germaanse stamgod Ingwio).

2. Bijnaam naar het zachte karakter van de persoon.

Volgens de site word de naam Ingel(s) ook verbasterd tot Ingen;

-ing, -inga, inge(n): behorende tot (het volk van …), ook God van de Ingweonen,

Wellicht kan je hier iets mee?

Groeten,

Jerry

• Ilse

Wat betekent de achternaam;;

leeflang

boers

hutten

ter borg

nijland

??(:P)

• StamboomMarjan

Wat betekent de achternaam Groenescheij? Hij komt voor in de regio Woerden, Zaandam en later ook in Leiden.

• vera

hallo,

wat betekend de achternaam : van Wallene???

m.v.g. Vera van Wallene

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Vera,

Een stukje verder naar onderen staat een link naar het Familienamen woordenboek.

Daarin staat het volgende vermeld;

Wal Van de(r/n), Van Wal(len), (van de) Wall(e), Van der Walle(n), Van der Whal(l)e, Van der Wald, Van de(r) Waele, Van de Waal, Van de Valle, Wandewalle, Vandwalle, Vaudwalle

Zoals je ziet heeft van Wallen en van (der) Walle dezelfde betekenis, het lijkt me vrij logisch van Wallene hier dan ook bij te plaatsen;

1. Familienaam afgeleid van de verspreide plaatsnaam wal(le), van het Germaanse walla = mot(t)e, kunstmatige heuvel.

2. Zie ook Waal;

zie in het Het Familienamenwoordenboek tevens staan hier ook nog eventuele (gelijksoortige) mogelijkheden in.

Groeten,

Jerry