betekenis achternaam

• janique

wat betkente lemmen

• Van Nuffel Dieter

Beste,

ik zou heel graag weten wat de betekenis is van mijn familienaam. Kan u me hierbij helpen?

Met vriendelijkge groet

Dieter

• Emma Van Praet

Beste mevrouw,

Voor de lessen nederlands moeten we de oorsprong van onze familie naam opzoeken.

Ik heb al een beetje opzoekwerk gedaan maar ik vind geen uitleg.

Zou u me kunnen helpen aub?

Mvg,

Emma Van Praet

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Emma,

Heb je ook een stukje verder naar beneden gezocht? Daar vond je namelijk mijn link naar het familienamen woordenboek.

Onder de P. vind je daar:

Praet (van), (van) Prat, Verpraet

1. Familienaam afgeleid van de plaatsnaam praat. Dit komt van het Latijnse pratum = wei(land), meers.

2. Zie ook volgende.

Praet(s), Praat(s)

1. Bijnaam voor een prater, iemand die veel praats heeft.

2. Zie ook vorige.

Groeten,

Jerry

• EFSAEFSAFUSA

HDKHAWDJAWDGFDAEFGSAEDFGESAWFKLOGYSAEFYGSADGFJEGFLSAHFLSAEGFLGSAEFGASKELF AHSEFGLASEGFLKHASJKFEHJKSAEFGSAFILUKSAHFEJHGASFKLASGFHJKSAEFGSAJKEFDSABFGDSIUYFGDSAUYF

• jannes

Graag zou ik wat meer over de betekenis van mijn achternaam te weten willen komen.

Dit voor een Geschiedenis project op school

Groetjes Phillip Jannes

• Jerry N. J. Vondeling

Phillip Jannes,

Zie het familienamenwoordenboek uit een eerder bericht waaronder je reageerde, onder de J:

Jannes kan ook zijn gebruikt als Patroniem van uit de naam van de voorouders:

"Veel familienamen zijn ontstaan uit patroniemen, ook wel vadersnamen genoemd: namen die verwijzen naar de voornaam van iemands vader en zo de familierelatie kenbaar maken. Als vaders voornaam Hendrik is, dan is Hendrikszoon het patroniem van zijn zoon en Hendriksdochter het patroniem van zijn dochter.

Het achtervoegsel -zoon of -dochter werd afgekort of verbasterd: Hendriksz., Hendriksen, Hendriksdr. Of het werd weggelaten, al dan niet met behoud van de tussen -s: Hendrik(s)."

Als één van de voorouders de voornaam Jannes heeft gehad, en deze een zoon kreeg zou het dus worden Jannes' zoon, wat afgekort tot Jannesz, de z verdween langzaam aan en de familienaam Jannes kwam tot stand.

Jerry

• Jerry N. J. Vondeling

't is al goed, ;)

Heb je nog iets gehad aan de informatie en is het gelukt op school?

groetjes,

Jerry

• engelina theadora lammers

hallo,

graag zou ik willen weten wat mijn achternaam lammers betekent en hoever dat terug gaat in de tijd.

groetjes linda lammers

• van der Pol

Hi, my last name is van der Pol. My grandfather is from Holland, I live i Norway. I cant read or understand dutch. Im interested to know what the meaning of my last name is. I have done some research, and the best I have found is “litte bald warrior” or something like that. Is that right? Thanks for help