betekenis achternaam

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Gratje,

Ik neem aan dat Klein Horsman afgeleid is van Horst (van der), Van (der) Host, Ter Horst, Horstmans, -mann, Horsman(s), Hosmans, Horstermans, Hurstermans

Naam uit de verspreide plaatsnaam Horst: kreupelhout, begroeide hoogte.

Deze betekenis kan komt van deze site, waarop het grootste deel van informatie een selectie is uit: Woordenboek van de familienamen in België en Noord-Frankrijk (grondig herziene en vermeerderde uitgave) (Dr. Frans Debrabandere - L.J. Veen /Het Taalfonds 2003).

Kreupelhout zijn lage boompjes met dunne, verwarde takken

Wellicht is een voorouder ooit eigenaar geweest van een klein kreupelhouten bosje

of misschien was hij boer met een kleine akker die omgeven was door een windsingel, een met kreupelhout of bomen begroeide wal.

Had hij een ambacht waarbij kreupelhout gebruikt werd?

Misschien was het een klein mannetje woonachtig (in de omgeving van) Horst?

Wie zal het zeggen?

Ik hoop dat u hier iets mee kunt.

Met vriendelijke groeten,

Jerry

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Samantha,

Op zoek naar een andere naam kwam ik toevallig ook de naam Houben tegen

op deze site, waarop een selectie namen staan uit : Woordenboek van de familienamen in België en Noord-Frankrijk (grondig herziene en vermeerderde uitgave) (Dr. Frans Debrabandere - L.J. Veen /Het Taalfonds 2003).

Bij Houben wordt men door verwezen naar Hubin.

Hubin is een patroniem, knuffelvorm van de Germaanse voornaam hug-berht.

Op de site met betekenis van oude Germaanse namen of naam delen (hier te zien)

zie je dat Hug-berht het volgende betekend:

Hug: verstand, geest, geweldig, trots

Berht: schitterend, glans, lastig

Daarvandaan kun je allerlei betekenissen verzinnen.

maar dat laat ik aan jezelf over.. ;)

Zie ook Obin.

Obin is een patroniem, knuffelvorm van de Germaanse voornaam Obrecht.

1417 Willem Hobijn - Kortrijk (Debr. 1658).

Gaan we terug naar de site met Germaanse namen:

voor O is er geen betekenis te vinden, bij Brecht wordt je door verwezen naar Bert;

ber(h)t(o), bertha: wat het zelfde betekend als Berth: schitterend, glans, lastig,

dus ongeveer een naam met dezelfde betekenis.

Ik hoop dat je er wat mee kan!

Groeten,

Jerry

• Jerry N. J. Vondeling

Reeds gegeven, zie hier

• Jerry N. J. Vondeling

Beste mensen vandaag kwam ik de site tegen waarop een selectie is gegeven uit: Woordenboek van de familienamen in België en Noord-Frankrijk (grondig herziene en vermeerderde uitgave) (Dr. Frans Debrabandere - L.J. Veen /Het Taalfonds 2003).

Daar zijn een aantal familienamen terug te vinden de site is hier te vinden

Jerry Vondeling

• maaike

hallo,

ik wil al jarel weten wat mijn achternaam is en dat is de jong!

nou ik weet neit wat het betekend weet u het mail me dan;)

xx maaike

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Maaike

zie het antwoord onderaan in het familienamen woordenboek in

deze posting, onderaan in deze berichtenlijn ;)

Daar staat over de Jong het volgende geschreven:

Jong(e) De, De Jongh(e), De Jonck(e), De Iongh(e), De Ionge, Deyonghe, Dejoughe, D'Jong, De Jond, Jong, Jonge(n), -ens,

Jongh(en), Jonck(en), Jonk, T'Jonck, Jonckx, Jun©k, Jung, Yonck, Yong, Yung, Yunck, Junge(n)

Bijnaam om de jonge (met meestal dezelfde voornaam) te onderscheiden van de oude (vader of grootvader).

Waarschijnlijk is een van jouw voorouders vernoemd naar zijn vader maar om onderscheid te maken tussen hem en zijn vader werd hij de jong(e) genoemd.

Bijvoorbeeld.. Vader heette Jan, die kreeg een zoon, die ook Jan heette, dan werd de zoon Jan bijvoorbeeld Jan de jong(e) genoemd en zijn vader Jan de oude. De bijnaam de jonge of de jong kan later als achternaam zijn gebruikt.

Jerry

• tom

Achternaam!~!

• Jerry N. J. Vondeling

Tom…

Welke ??

zie ook het familienamenwoordenboek hier

Groeten

• van cutsem

graag had ik geweten wat de familie naam Van Cutsem betekent

mijn zoontje moet dit weten voor school

dank bij voorbaat

• Jerry N. J. Vondeling

Geachte van Cutsem,

Na even zoeken in het familienamen woordenboek, waarnaar bovenstaand bericht verwijst waarop u gereageerd heeft vond ik het volgende:

Van Cutsem, Van Cutsen, Van Coets(h)em, Van Koetsem, - en

Familienaam uit de plaatsnaam Kutsem (Cutsegem) in St.-Pieters-Leeuw (Vlaams-Brabant).

Zoals ik eerder al eens had gevonden en geschreven waren familienamen ook vaak afgeleid van de woonplaats, gehucht of streek waar onze voorouders woonden, van de omgeving waar ze woonden, van hun beroep, of zijn afgeleid van de naam van hun vader.

Dat de naam afkomstig is uit de geboorte- of woonplaats van de familie lijkt mij hier dan ook het geval te zijn.

Met vriendelijke groet,

Jerry