Beste Stefan,
Soms is het belangrijk een beetje meer er om heen te vertellen dan enkel: staat in het contract. Ik heb het idee dat er nu veel onbeantwoorde vragen zijn omtrent de wel/niet aanpassingen. Waarom kan het bijvoorbeeld elders wel of lijkt het makkelijker te gaan, en waarom wil Startpagina dat eigenlijk niet?
En pas als het hele verhaal op 5 manieren verteld is, begrijpt en verstaat iedereen het. En ziet iedereen of het wel of niet kan.
Laatst met Twans instructie vond ik het heel leuk dat er meer reactie kwam - iedereen zat alleen thuis te denken en iedereen had een idee. Als we jou alleen maar 1 voor 1 mailen, weet je dat nooit van elkaar. Dat je je aan hetzelfde ergert, wat je graag zou willen en wat voor idee-en er allemaal zijn. In een groep of groepje gaat dat soms sneller, dan kun je elkaar aanvullen of wordt je op meer ideen-en gebracht.
En als we allemaal groene letters willen en een paarse ondergrond, kan ik me voorstellen dat je zegt: hallo zeg, dat gaat toch mooi niet door. Dit is mijn forum, dus ik kies hier de kleur.
Dat leek mij een beetje de bedoeling van dit gebeuren - een beetje uitzoeken wat zoal gewenst is en wat wel en niet kan.
Dat kan ook allemaal, lijkt mij, zonder dat er meteen ruzie komt en nieuwe onrust.
2 tm 6 is volgens mij nog steeds een hele grote spraakverwarring. Met de nodige misverstanden. En langs elkaar heen praten.
Maikels voorstel van zaterdag ging een heel eind de goede kant uit met proberen een compromis tussen de partijen. Alleen, hij was startpagina vergeten, en het misverstand was er nog steeds.
Het probleem lag volgens mij anders, zodat ook niet iedereen zich begrepen voelde in zijn voorgestelde compromis. We zijn er niet aan toegekomen ook een andere oplossing of ander compromis te bedenken.
Volgens mij: kwam er een ruzie-toon met grote woorden, en in de hectiek van het moment besloot de webmaster: zulke taal wil ik hier niet - iedereen stil, en iedereen naar huis. Inclusief zichzelf verwijdert hij iedereen. Zonder aanziens des persoons. Omstanders, sussers, probeerders, schelders, fatsoenlijk - maakt niet uit. ‘helaas, sorry, ik zag even geen andere mogelijkheid’.
Want dat is het dan, lijkt mij. Nog helaser lijkt het opnieuw te beginnen, ook weer weg - en nog veel helaser kan het niet worden teruggeplaatst. En nu hebben we nieuwe onrust - en het stapelt maar door.
Misschien is het dus handig om wel even door te praten - of er voor een volgende keer toch andere mogelijkheden zijn. Een beetje meer vertrouwen in de goede afloop misschien. Langer wachten, omdat het zo rigoreus is. Ertussen springen. Afspraken over taalgebruik onzerzijds.
Het gebeuren met Twans instructie-voorstel was volgens mij een heel klein tijdelijk bezoekers-raadje over slechts een onderwerp.
Er is inderdaad geen wettelijke basis voor een soortement ondernemingsraad of medezeggenschap, met instemmings- of enkel adviesrecht en dat soort zaken. Maar niemand heeft nog gezegd dat het meteen zo groot en vast moet worden.
Tot slot: het linksite-gebeuren waar het om begon:
Op de tv mag je geen namen van bedrijven noemen, dat wordt uitgelegd als reclame maken. Op straffe van tig duizenden euro's boete. Dan kopen ze maar tijd in het ster-blok.
Hier (in elk geval niet op je startpagina) mag je geen linken met concurrentennamen noemen of plaatsen, op straffe van ? …uiteindelijk de site op zwart, denk ik - maar dat weet ik niet. Misschien krijg je gewoon 3 waarschuwingen.
Maar op de tv mag het wel in een actualiteitenrubriek. Dan nodigen ze allerlei mensen uit om de verschillende kanten aan een zaak toe te lichten. En namen zijn dan heel gewoon. Dat gaat om meningsvorming, en dat kan alleen door vergelijken, voors-tegens-voordelen-nadelen-waaroms etc.
Dus een forum is net zoiets, lijkt me. We praten ook over verschillende genealogieprogramma's om iemand te helpen kiezen. Zonder dat iemand zegt, bah reclame maken voor aldfaer of hazadata of een ander. En wie het allemaal al weet, die slaat dat onderwerp over.
Je mag, las ik ergens in een interview of in hun faq, op hun forums ook negatief over Startpagina praten. Terwijl dat een soort anti-reclame maken is. Maar ook omdat een gesprek wel de bedoeling heeft: zie ik dit goed? - en zelfs als het zo is, wat kan ik dan? of wat kan ik nog wel?
Dus het gesprek over linksites gaat eigenlijk van: volgens mij mag het wel - en volgens jou mag het niet. En de enige die het antwoord weet is Startpagina.
Met vriendelijke groet,
Margreet