Dag Philip,
Ik was zeer verheugd met je reaktie, zomaar uit onverwachte hoek.
Ik reageer meteen even op je ‘commercieel-ongetwijfeld-verdienen’.
Ik ben het aan het uitzoeken geweest, voordat ik hier mijn tijd en energie aan wilde geven. Want in eerste instantie dacht ik dat het een vrijwilligers-organisatie en non-profit-gebeuren was. Maar het is een BV. en ik neem dus aan een bedrijf.
De tijd dat ik bij alle bedrijven dacht ‘het zijn enkel geldverdieners’ ligt echter ver achter mij. Ook bedrijven hebben visies en kunnen een goed doel nastreven.
Bij mijn weten bieden ze ieder gratis webruimte, en de mogelijkheid daarnaast een forum te draaien.
Ik weet nog niet of daarbij 1 doel/bedoeling overheerst, of dat het een combinatie-van is. Het is om je interesses te delen, het is anderen op weg helpen, het is om het internet toegankelijker te maken door alles aan elkaar te linken, het is om sneller te kunnen vinden wat je zoekt.
Ze worden gesponsord, en zwaar lijkt het: http://www.startpagina.nl/sponsors.htm
Bovenin de dochterpagina's draaien van die reclame-blokjes, van al die sponsors, neem ik aan. Mochten zij geld willen verdienen, dan lijkt me dat niet om er zelf slapend rijk van te kunnen worden, maar om al die servers en bandbreedte te kunnen kopen en inhuren, zodat inderdaad half Nederland op internet kan.
Maar dat is mijn indruk, en ik kan me vergissen, of het is een en-en verhaal.
Ik heb 1 mail-contact gehad, en dat ging over de geen-drempel/simpel/rechttoe-rechtaan inrichting van hun forums en typschermen. Ze houden rekening met en zijn ook gericht op beginnende bezoekers, die nog maar pas een computer hebben. Mensen van alle leeftijden en met of zonder opleiding.
Bezoekers en webmasters die de mogelijkheden van een forum te beperkend vinden, wordt aangeraden naar elders te gaan.
http://feedback.pagina.nl/
met oa wat is startpagina en de geschiedenis
en daar ook de term ‘open organisatie’
Eventueel zit er ook nog iets van de fair-use policy in: Het internet is van iedereen - en je moet een stuk reserveren en beschermen voor de niet-opgeleiden en de niet-kapitaal-krachtigen, anders worden ze onder de voet gelopen.
Ik kan of we kunnen nog met ze van mening verschillen uiteraard hoe je dat dan het beste doet, al die mooie doelen nastreven. Of hoe het nog beter kan.
Wat me eventueel achterdochtig maakt is hun grootte en het verband met ilse-media. Ilse is ook gericht op snel en makkelijk zoeken in nederlandse pagina's, maar bij uitgevers-en-media heb ik vrij snel het idee van 3 conglomeraten, die mij iets opdringen, hetzij wat ik mag lezen en horen dan wel hoe ik moet zoeken en vinden.
mvg, Margreet