Verbetering / uitbreiding van de genealogie.startpagina.nl

• margreet

Dag Philip,

Ik was zeer verheugd met je reaktie, zomaar uit onverwachte hoek.

Ik reageer meteen even op je ‘commercieel-ongetwijfeld-verdienen’.

Ik ben het aan het uitzoeken geweest, voordat ik hier mijn tijd en energie aan wilde geven. Want in eerste instantie dacht ik dat het een vrijwilligers-organisatie en non-profit-gebeuren was. Maar het is een BV. en ik neem dus aan een bedrijf.

De tijd dat ik bij alle bedrijven dacht ‘het zijn enkel geldverdieners’ ligt echter ver achter mij. Ook bedrijven hebben visies en kunnen een goed doel nastreven.

Bij mijn weten bieden ze ieder gratis webruimte, en de mogelijkheid daarnaast een forum te draaien.

Ik weet nog niet of daarbij 1 doel/bedoeling overheerst, of dat het een combinatie-van is. Het is om je interesses te delen, het is anderen op weg helpen, het is om het internet toegankelijker te maken door alles aan elkaar te linken, het is om sneller te kunnen vinden wat je zoekt.

Ze worden gesponsord, en zwaar lijkt het: http://www.startpagina.nl/sponsors.htm

Bovenin de dochterpagina's draaien van die reclame-blokjes, van al die sponsors, neem ik aan. Mochten zij geld willen verdienen, dan lijkt me dat niet om er zelf slapend rijk van te kunnen worden, maar om al die servers en bandbreedte te kunnen kopen en inhuren, zodat inderdaad half Nederland op internet kan.

Maar dat is mijn indruk, en ik kan me vergissen, of het is een en-en verhaal.

Ik heb 1 mail-contact gehad, en dat ging over de geen-drempel/simpel/rechttoe-rechtaan inrichting van hun forums en typschermen. Ze houden rekening met en zijn ook gericht op beginnende bezoekers, die nog maar pas een computer hebben. Mensen van alle leeftijden en met of zonder opleiding.

Bezoekers en webmasters die de mogelijkheden van een forum te beperkend vinden, wordt aangeraden naar elders te gaan.

http://feedback.pagina.nl/

met oa wat is startpagina en de geschiedenis

en daar ook de term ‘open organisatie’

Eventueel zit er ook nog iets van de fair-use policy in: Het internet is van iedereen - en je moet een stuk reserveren en beschermen voor de niet-opgeleiden en de niet-kapitaal-krachtigen, anders worden ze onder de voet gelopen.

Ik kan of we kunnen nog met ze van mening verschillen uiteraard hoe je dat dan het beste doet, al die mooie doelen nastreven. Of hoe het nog beter kan.

Wat me eventueel achterdochtig maakt is hun grootte en het verband met ilse-media. Ilse is ook gericht op snel en makkelijk zoeken in nederlandse pagina's, maar bij uitgevers-en-media heb ik vrij snel het idee van 3 conglomeraten, die mij iets opdringen, hetzij wat ik mag lezen en horen dan wel hoe ik moet zoeken en vinden.

mvg, Margreet

• Pim Jansen

In deze discussie mis ik het thema censuur op het verwijderen van site's

uit de genealogische namenlijst.

Sedert het jaar 2000 heb ik een puur genealogische site, dus zonder reclame en

zonder links naar welke site dan ook.

De toenmalige webmaster Walter Groen (hadden we die nog maar!) heeft deze

site geplaatst onder de namen van mijn ouders, groot ouders en overgrootouders.

Daar ik veranderde van server en rekening houdend met het nieuwe regiem

verzocht ik de huidige webmaster mijn adres te wijzigen en mijn site te plaatsen

onder de naam Roodhuijzen i.p.v. Jansen, waar hij tot voor een jaar onder stond.

Als reactie werd mijn site verwijderd uit de namenlijst.

Na meerdere mails, waarop niet werd gereageerd, heb ik de moed opgegeven

en volg de discussie's zonder daar nog aan deel te nemen, zoals velen met mij.

Ik wens u allen veel succes met onze verslavende hobby.

Met vriendelijke groet,

Pim Jansen

www.wpjansen.nl

• margreet

Dag Pim,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb de site bekeken - en ik kon geen rubriek genealogische namenlijst vinden.

Ik heb toen eerst gezocht in de Homepages - onder linksboven “Opdeling pagina”:

Via de zoek daar ‘Roodhuijzen’ kreeg ik dit:

Toegevoegd door wpjansen op 24-04-2005:

Onderzoek naar de families Jansen,van Vulpen,Roodhuijzen,Pronk,van Duijvenbode en nog vele andren.

ga naar de homepage van Genealogiepagina van Willem Petrus Jansen

En daar linkt hij ook heen.

Vervolgens heb ik gezocht in de Genealogie op Naam-rubriek, bij de r: http://genealogie-opnaam-pqrst.startpagina.nl/

Roodhuijzen staat op die lijst en linkt naar je page.

—————————————————————————————————————-

Vragen 1: Hebben wij het over dezelfde site?

Is het toch achteraf hersteld en in orde gekomen?

Heeft er iemand anders dan jij voor gezorgd?

Of heeft het 5 jaar geduurd voor het in orde kwam?

——————————————————————————————————————–

Vraag 2: Ik begrijp uit je verhaal ook dat er een wisseling in webmasters geweest is. Is dat site en forum of allebei?

Ik weet niets van de geschiedenis van de gen-startpagina eigenlijk - hoe oud ze is en zo. Als je of iemand anders dat hieronder wilt vertellen, gaarne. Graag de onderwerpregel aanpassen.

mvg, margreet

• Maikel Galama

Hoi Philip, Margreet, Pim, Stefan en andere lezers,

Philip, dank je wel voor je steun en dat je na de reactie van de webmaster de rol : ALS HET EERSTE SCHAAP OVER DE DAM IS…..op je hebt willen nemen. Ik zat nadat de webmaster het gesprek als het ware op slot zette, in een moeilijke fase van doorgaan of het bijltje er bij neergooien, in feite wil ik immers niets anders dan wat de meeste bezoekers van dit forum willen: genealogie beoefenen. En eerlijk gezegd, ik zit nog steeds in een twijfelfase, ik hoop nog op vele reakties die het makkelijker maken om door te gaan met het aanvankelijke plan: het één voor één bespreken van alle onderwerpen zoals in mijn open brief van 08-09-2006 aangegeven, aangevuld met de punten van Thea en Margreet. Gelukkig heb ik via mijn privé adres ook steunbetuigingen ontvangen, waaronder die van enkele opgestapte heavy-users.

Margreet, ook jij bedankt voor je bijdragen, met name het feit dat je punt 4 van mijn open brief reeds ter sprake hebt gebracht heeft mij goed gedaan, ik heb nu veel meer inzicht in de ontstaansgeschiedenis van Startpagina.nl en zijn verdere ontwikkeling. Die ontwikkeling ging door tot de uitgeverij Sanoma, een bedrijf waar mijn dochter enige tijd geleden nog werkte, wat is de wereld toch klein! Waarom Stefan deze linken niet heeft aangedragen is mij een groot raadsel, hij had zich in één keer geliefd kunnen maken bij een groot aantal bezoekers van dit forum.

Pim, vervelend zoals jouw relatie met de webmaster destijds is verlopen, misschien berust een en ander op een groot misverstand en komt het uiteindelijk toch nog goed, het probleem zou heel goed onder punt 5 of 6 besproken kunnen worden, lijkt mij. Inmiddels heeft Margreet gereageerd en is jouw probleem al geen probleem meer als ik het goed zie? Tja, zo snel kan het gaan als je iets in de groep gooit, één op één gesprekken lijken daarmee achterhaald……..

Stefan, ik heb in een eerder bericht gevraagd of je de dichtgeslagen deur weer op een kier wilt zetten, wellicht zou je daar nog op willen reageren ? Zoals je kunt zien, het valt best wel mee, punt 4 is inmiddels al grotendeels behandeld. En ik wil benadrukken dat ik het heel fijn vind dat je de hele discussie hebt laten staan, had ook anders gekund, toch?

Groetjes, Maikel.

• Pim Jansen

Beste Margreet

Antwoord op vraag 1: Onder “Opdeling pagina” onder homepages staat mijn homepage, echter op 24-4-2005 linkte deze nog door naar een andere server.

Na homepages komt “genealogie op naam” en daar heeft heel 2005 onder de R geen Roodhuijzen gestaan! In 2006 is de lay out van de genealogie-pagina meerdere malen gewijzigd onder andere door het inkrimpen van de naamlijsten met onderaan een verwijzing naar “meer .. R”. Daar heb ik overheen gekeken.

Een en ander had voorkomen kunnen worden door een mailtje te sturen zoals door de webmaster van de genealogie pagina in 2000 is gedaan en trouwens door alle webmasters van andere genealogische sites waar mijn site, al of niet na beoordeling, is geplaatst.

Antwoord op vraag 2: Na de heer Groen in 2000 tot? Kwamen alleen naamloze Webmasters.

Mijn vraag: van welke pagina bent u Webmaster?

Met vriendelijke groet,

Pim Jansen

Webmaster www.wpjansen.nl

• margreet

Dag Pim en allemaal,

Ik heb geen pagina en ben dus geen webmaster. Ik ben nog slechts forum-bezoekster.

Ik ben blij dat we je vermeldingen gevonden hebben, de site leek nu trouwens ook ge-update, laatst zag hij er heel anders uit.

Maar daarmee is je klacht over trage/of geen respons en mail-afhandeling niet weg.

Ik wilde hem maar even op de lijst zetten ter nader onderzoek. Als tenminste iemand een idee heeft hoe we dat kunnen doen?

Je verhaal brengt me vervolgens toch bij:

Webmaster zijn.

Is er iemand onder de bezoekers, die naast of behalve Stefan en Hermann, ons kan vertellen wat er allemaal bij komt kijken?

Wat is site-onderhoud? portal-onderhoud? behalve dode links verwijderen.

Wat is forum-onderhoud?

Hoeveel tijd gaat er in zitten?

Zaken er om heen behalve de techniek, waar je op voorbereid moet zijn - of die je ook moet kunnen?

Administratie?

Beginnersfouten?

Goede en minder goede ervaringen?

Redelijke en onredelijke eisen?

mvg, margreet

• margreet

Ik maak hier een apart onderwerp van - en ieder gooit zijn idee daar maar in.

margreet

• margreet

we maken van prikpagina een beginnersforum - en elders een gevorderden

en we verwijzen naar elkaar door

daar kun je achteraf correcties toevoegen en wijzigen

daar heb je aparte rubrieken ed.

hier is het eenvoudig

• margreet

Ik ken forums met 3 tot 5 moderators., die de hele dag niets anders doen als reakties waarderen. van 1 tot 5

1 is gescheld en getier en vreeeeeeeeeselijk off-topic.

2 is papegaaien en echo-en wat je voorganger zei

4 en 5 zijn voor nieuwe invalshoeken, maer achtergronden, grotere verbanden

er s ook een voor sfeerverbetering en echt op iemand ingaan

etc.

iederen krijgt 5 en soms ook 4 te lezen

en als je de rest ook wil, kun je dat aangeven in je profiel- of moet je daar apart op klikken.

dat zijn al die opmerkingenaldaar: ‘er is nog een reaktie beneden uw nivo’.

Zo wordt je langs van alles en nog wat geloodst - en kun je de discussie blijven volgen.

1 tot 3 is namelijk de hele dag gekrakeel over de beoordelingen - niet mee eens, een ander misgunnen, hoger gunnen, moderators tegen elkaar uitspelen - dat soort zaken.

Wat Maikel deed met de discussie op blz 3 was ook zoiets.

duidelijk aangeven wat het onderwerp is - en mensen kunnen er langs lezen of overslaan.

dat kunnen we zelf ook allemaal. dan moeten we vaak vaker off-topic in het onderwerp zetten. Kan moeilijk het woord er neer zetten, mar wel zoiets mischien.

het is niet tegen de houden dat er af en toe gepraat wrodt over hoe het gaat - naast over genealogie.

dat moet ook kunnen vind ik.

idd via een eigen onderwerp, of in en sub- reaktie, of wat andere forums doen - het off-topic-hoekje.

margreet

• margreet

Dit is een oplossing voor ‘de mensen en de kennis zijn weg.’

Niet altijd. Een heleboel zit nog in het archief en de ‘zoek’.

we kunnen vragen of we ze mogen citeren, soms gebeurde dat ook spontaan.

en als iedereen hun kennis bestudeert, leren we het ook zelf weer doorgeven.