betekenis achternaam

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Anton,

Jouw naam komt er niet Letterlijk in voor, maar zoals je zelf al aangeeft, rond 1800 is de naam ontstaan door een schrijffout.

Als men dus in het familie woordenboek kijkt bij een naam met ongeveer dezelfde schrijfwijze dan staat die er wel in;

Reingardt, Ryngaert, -arz, Ringaert, -gard, Rygaert(s), Rijgaert, Riga(e)rt,

Riga(t)s, Reigardt, Reygaerd(ts), -gaert, -gaer(t)s, Reijgaerts, Reghert, Regaerd,

-aert, -ard, Réga, Rega(t), Riega, Rièga, Riga, Ruga.

Deze naam is een Metroniem uit de Germaanse voornaam ragin-gard: raad-gaard. Raengardis.

Zoeken we deze naam op, dan komen we op de volgende betekenis:

Ragin: raadgever, overleg, besluit

Gard: boomgaard, omheind gebied

Eventueel kan Righart ook nog een afgeleide zijn van Richard met de betekenis dat voort komt uit het Germaans:

Rikja dat machtig betekend & Harda dat sterk leger betekend.

Groeten,

Jerry

• Jerry N. J. Vondeling

Zie mijn berichtje hier

• ria t.

wat zou de faamilienaam “van Zal” betekenen. Er zijn er zo weinig van.

ria t.

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Ria,

Bij de nederlandse namen wordt de naam van Zal niet gevonden. Kijken we dan bij de Germaanse namen lijst dan vinden we wel de naam Sal en Salva

Sal heeft de betekenis van Zaal, Een zaal heeft de betekenis als ruimte of prachtvertrek (in aanzienlijke huizen), Tevens is ‘sal’ Noors voor huis of woning.

De Zaal van een 18de eeuws woonhuis is een groot, goed gedimensioneerd vertrek voor representatieve doeleinden, gelegen op de hoofdverdieping van het achterhuis, dus met uitzicht op de tuin achter het huis. De ingang bevindt zich aan het einde van de gang, meestal bovenaan een klein trapje, omdat de verdiepingen van het achterhuis iets hoger liggen

Wellicht was één van de voorouders een eigenaar van een aanzienlijke woning en is de naam verbasterd van van Sal tot van Zal?

Salva heeft de betekenis van wapenrusting of maliënkolder., dit spreekt voor zich.

Of mogelijk is het afkomstig van Zaâl, wat zadel betekend

Familienamen kunnen ook afkomstig zijn van beroepen, waren de voorouders wapensmeden of zadelmakers?

Dit zijn slechts enkele mogelijkheden, wellicht kun je er wat mee.

groeten,

Jerry

• Nick

Ik zou graag willen weten waar de fam. naam

VANNITSEN

van komt want ik vind het niet op het net :S

BVD

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Nick,

De betekenis van de familienaam heb ik ook nog niet met zekerheid kunnen achterhalen.

Ik heb wel het vermoeden dat de familie uit de omgeving van Alken (Vlaams Limburg) afkomstig is.

In Alken trouwde een Maria Grosemans (1656 - 1721) op 19/10/1686 met Joannis Vannitsen (tevens wordt er tussen haakjes vermeld Vannitsem) geboren te Alken in 1650.

Echter komt in ‘Nederlands Limburg’ ook de naam “van Nitsen” voor, Als we kijken naar deze familie kunnen we misschien ook de betekenis van de naam Vannitsen achterhalen.

Gaan we eens verder zoeken, dan komen we tegen dat in 1527 Carel van der Nitsen, geboren te Maastricht, door keizer Karel benoemd tot procureur generaal en raadsheer in het hof van Friesland. Daarna werd hij raadsheer in den hove van Holland en in 1557 weder van Friesland.

Zoeken we dan in de Inventaris van het oud-archief der stad Leeuwarden hier, dan zien we daar dat zijn naam ook werd geschreven als Carel van der Nitsem, “van der Nytzem” of "van der Nysten".

Kijken we dan terug in het familiewoordenboek (hier), dan komen we wel de namen Nyst en Nysten tegen.

Nu je de betekenis kan opzoeken, weet je wat de naam van Carel van (der) Nysten betekend. Ik vermoed dat die betekenis ook geld voor de namen “van Nitsen” en “Vannitsen”.

Dit is één van de mogelijkheden, of dit klopt kan ik niet met zekerheid zeggen, maar wellicht heb je er iets aan.

Groeten,

Jerry

• Stephanie

Hey,

Kan iemand mij misschien vertellen wat mijn achternaam betekent?

Mijn achternaam is ; Eelen

Ik heb al in die familienamen woordenboek gekeken maar ik vind het daar niet in.

Ik zou graag weten wat mijn achternaam betekend. Alvast bedankt :)

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Stephanie,

Dan moet ik je helaas vertellen dat je niet goed gekeken hebt..

Onder de E staat namelijk het volgende:

Elen(s), Eelen(s), Eleyn

Metroniem uit de Germaanse voornaam Adela, Edele, Aleit.

De namen Adela, Edele en Aleit zijn namen uit het Germaans: Athal + Haid;

Athal: edel

Haid(a): verschijning, gestalte, held

De betekenis mag je dus zelf bedenken.. ;), Wat maak je ervan?

Groeten,

Jerry

• BH Overheul

BH Overheul

• Jerry N. J. Vondeling

J.N.J. Vondeling…