Ik zou graag willen weten wat de betekenis van mijn achternaam Van Deenen is
Beste,
Indien u/je had gezocht in het familienamen woordenboek waar ik in een eerder bericht (en eerder topic) al eens naar linkte was het heel snel gevonden;
(van) Deenen: Deenen, Dennen
Patroniem, knuffelvorm van de bijbelse voornaam Daniël.
Kijken we dan naar de (voor) naam Daniël dan zien we dat de betekenis daarvan is:
Daniel(s), Daniël(s), Daniele, Danielse(n), -ssen, -(s)son, Dan(n)eel(s), Danihel, Danheel, Danel, Danaels, Danieli(s), Deniel(s), Denniel, Deneels, De Neels
Patroniem uit de bijbelse voornaam Daniel (= mijn rechter is God).
Groeten,
Jerry
Beste,
via het internet vond ikhier de volgende verklaring voor de naam: Tiemeijer, Tiemeyer: Beroepsnaam van de pachter/opzichter (= meijer) van een tië, tye ‘openbare verzamelplaats’ in een dorp voor zowel feestelijke als serieuze zaken. (van lat. maior ‘de hogere’; vgl. magnus, maior, maximus - groot, groter, grootst).
De nakomelingen van zo'n tiemeijer konden Tijink gaan heten en als ze daar een boerderij of huis bezaten, dan was dat resp. de Tijhof of het Tijhuis. Een niet onaanzienlijk deel van de nederlandse familienamen gaat als oorspronkelijke adresnaam hierop terug.
De eerste vermelding heb ik niet gevonden, maar ik zou er niet vreemd van opkijken indien dit rond 1811 (de tijd van Napoleon) is.
Groeten,
Jerry
Zie het familienamen woordenboek:
Smid (de), (de) Smi(d)t, (de) Smed(t), (de) Smet(h), (de) Smette, (de) Smets, De Smeds, Smed(t)s, Sme(e)ts, (de) Smetz, (de) Smidts, Smits, Smitz, Smie(d)ts, Smitt, Smith, (de) Schmi(d)t, Schmied, Schmit(t), Schmith, Schmit(t)e, Schmi(d)ts, Schmi(d)tz, Schmetz, Schme(i)ts, Schmeitz, Szmid(t), Szmit
Beroepsnaam voor smid: hoefsmid, wapensmid.
Groeten,
Jerry
Ik heb dit bericht al eens in een ander topic geplaatst over achternamen, maar er is zo te zien een nieuwe berichtenlijn over ontstaan, dus plaats het bericht hier nogmaals:
Datum: 07 september 2009 10:59
Beste mensen vandaag kwam ik de site tegen waarop een selectie is gegeven uit: Woordenboek van de familienamen in België en Noord-Frankrijk (grondig herziene en vermeerderde uitgave) (Dr. Frans Debrabandere - L.J. Veen /Het Taalfonds 2003).
Daar zijn een aantal familienamen terug te vinden de site is hier te vinden
Met vriendelijke groeten,
Jerry Vondeling
Beste Henri,
Als je op de link klikt in het bericht waarop je reageert dan kom je uit op het familiewoordenboek.
De naam Manders staat hier niet in, echter wel een sterk gelijkende naam;
Mander Van der, Vermandel(e), Vermander(e), Vermanden.
Manders zou een verbastering kunnen zijn van deze naam ik neem dan ook aan dat de betekenis voor deze naam ook voor de naam Manders geldt;
Familienaam uit de plaatsnaam Mander/Mandel in St.-Baafs-Vijve (West-Vlaanderen), dit naar de riviernaam de Mandel.
Ik heb daar al eens geschreven dat ik eerder al had gevonden dat familienamen meestal afstammen een aantal dingen zoals:
- de woonplaats, gehucht of streek waar onze voorouders woonden,
van de omgeving waar ze woonden,
- van hun beroep,
- of zijn afgeleid van de naam van hun vader.
Dat is wellicht ook hier het geval.
Groeten,
Jerry
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?