betekenis achternaam

• Stoker

Ik wil graag de betekenis van de achternaam Stoker weten

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Stoker,

Al eerder heb ik gevonden en geschreven dat familienamen afstamden van de streek waar ze woonden, als patroniem afkomstig of vernoeming naar het beroep dat uitgevoerd werd. Op wikipedia is te zien dat de eerste stoommachine werd gepantenteerd op 2 juli 1698. Zo weten we dus dat deze rond 1811, de tijd van Napoleon, wanneer de meeste achternamen vastgelegd zijn, al bestonden lijkt mij de naam Stoker vrij duidelijk.

Het is natuurlijk mogelijk dat de naam Stoker is verbasterd door de jaren heen, en is begonnen als Stokker of eventueel Stokkaer

Deze namen zijn terug te vinden in het familiewoordenboek waarnaar gelinkt word enkele berichten terug.

Groeten,

Jerry

• Tiene D'haeseleer

Hallo

• Jerry N. J. Vondeling

Goede avond!

• André de Hooge

Geachte heer/mevrouw,

Ik heb eventjes gespeurd op internet en vond een zekere Johann Wadner (geboren in het Duitse Plauen in 1540 en overleden in 1575). Dit was de oudste die ik tegenkwam en de enige in Duitsland.

Voor de rest heb ik er aardig wat gevonden in Engeland en enkelen in Zweden!!

Ik ben er vrijwel van overtuigd dat uw afkomst omtrent Wadner absoluut niet Nederlands is!!!

Groetjes,

André de Hooge

• A.Righart

Kan je mij vertellen wat de voornamen Miep en Toos betekenen en van welke voornamen zijn ze afgeleidt, want ik heb 2 tantes waarvan ik niet de juiste heb alleen de “pet names”

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Righart,

Op de verschillende sites is de betekenis van voornamen te achterhalen.(bijvoorbeeld Miep; hier en hier)

de naam Miep heeft een tweetalige oorsprong te weten Hebreeuws en Latijn

de Hebreeuwse betekenis is bitter

in het Latijn is het een afgeleide van Maria. De naam Maria is ontstaan vanuit de Grieks Christelijke naam ‘Mariam’, wat op zichzelf weer afkomstig is van het Hebreeuwse ‘Miriyam’, uiteraard wordt met de naam de Bijbelse Maria mee bedoeld. Volgens een andere site is de naam afgeleid van het Hebreeuwse ‘Mirjam’ of van 'Mariamne. (Volgens sommige gewoon van Maria.)

De betekenis van de naam Mariamne is volgens deze zelfde site afkomstig van het Latijnse woord 'mare' dat 'zee' betekend.

Er zijn voor de naam Miep dus in principe tenminste drie herkomsten voor de naam te achterhalen.

Wat betreft de naam Toos is er slechts op één van beide sites wat informatie te vinden, maar wel geeft deze site twee herkomsten aan;

1; Toos als afgeleide van Antonius;

De herkomst van de naam is niet zeker, maar stamt waarschijnlijk uit het oude Rome; Het is vooral een Romeinse geslachtsnaam. Op 17 januari is er een feestadag ter ere van de Heilige Antonius, een Egyptisch asceet uit de 4de eeuw. Op 13 juni is er een feestadg ter ere van de Heilige Antonius van Padua, de patroon voor het terugvinden van verloren zaken ( 1195 - 1231).

2; Toos als afgeleide van Catharina

Afgeleid van het Grieks ‘kat- haros’ wat rein en zuiver betekent. Catharina is de beschermheilige van de redenaars.

Wellicht heeft u hier iets aan?

Met vriendelijke groet,

Jerry

• bram poodt

wat betekent mijn achternaam?X(

• Jerry N. J. Vondeling

Heb je al gekeken in het familienamen woordenboek waarnaar ik verwees enkele berichtjes terug?

Daar staat het in..

Poot (de), Poodt(s)

1. Bijnaam naar een lichamelijk gebrek, bv. horrelvoet.

2. Verkorte vorm van De Poo(r)ter: zie Poorter.

Poorter(e) (de), Depoortere, De Porter(e), Depoortére, Derpoortere, Poorters, Poerters, Porter(s)

Naam van een stedeling, burger met stads- of poortersrechten.

groet,

Jerry

• Seffelaar

zou graag willen weten wat de betekenis is van de achternaam Seffelaar of waar het vandaan komt

groetjes D.Seffelaar