betekenis achternaam

• Tjerk Pennings

Dag allemaal,

Voor een vriend van mij ben ik op zoek naar de betekenis van zijn achternaam, welke ‘van Uijtert’ luid. Weet iemand hier de betekenis van? Ik ben al een tijdje op zoek geweest op het internet, maar ik krijg niets gevonden. Alvast bedankt.

Mvg,

Tjerk Pennings

• Jerry N. J. Vondeling

Vaak zien we dat familie namen hun oorsprong hebben in Patroniemsnamen, dus vernoemingen naar ouders of grootouders,

Het beroep wat de stamvader uitvoerde, of de streek of woonplaats waar ze woonden.

Als ik in het familienamen woordenboek zoek onder de U wordt daar inderdaad niet de naam van Uijtert gevonden maar bijvoorbeeld wel de namen

Uijttersprot een familienaam uit de plaats Sporkt, Uijttersprot is dan waarschijnlijk een verbastering van Uit (der?) Sprokt

Bij de naam Van Uijtsel zien we als betekenis staan dat het een familienaam is uit de plaatsnaam Uitschool in Oevel (Westerlo) Hier zou “van Uitschool” dus verbasterd zijn naar “Van Uijtsel”

Ik denk ook dat dat gebeurt is met de naam “van Uijtert”.

Immers zoeken we op Google met de woorden “Herkomst van Uijtert” dan komt u uit op de pagina met de kwartierstaat van de gebroeders Gase. (zie hier)

In hun voorouderlijn komt u op nummer 300 Steven van Utrecht of van Uijtrecht tegen. Een verbastering van “Van Uijtrecht” naar “Van Uijtert” is dan natuurlijk nog maar een kleine stap.

Zo vinden we al in dezelfde kwartierstaat, op nummer 75, de naam Teuntje van Utrecht (van Uijtert)

Gezien de omliggende data leefde Steven van Utrecht waarschijnlijk omstreeks 1750. Teuntje leefde iets later, van 1802 tot 1858

De naam van Uijtrecht, of van Uijtert lijkt hier dus de oorsprong te vinden in de stad, of in de omgeving van, Utrecht.

Of dit ook de oorsprong is van de naam “van Uijtert” die u zoekt kan ik niet met zekerheid zeggen, maar het lijkt me wel aannemelijk.

Wellicht dat u hier iets mee kan?

Met vriendelijke groeten,

Jerry Vondeling

• Jerry N. J. Vondeling

Per ongeluk mijn reactie aan de verkeerde vraag gehangen,

zie hier

Groet,

Jerry