Grutterij van van der Molen te Doezum

• Jerry N. J. Vondeling

Beste mensen,

Al enige tijd geleden heeft er op het molenprikbord een vraag gestaan betreffende een boekweitmolen/grutterij van de familie van der Molen te Doezum (Groningen). Helaas is er op deze vraag geen antwoord gekomen. Omdat de vraag ook aan de genealogie verwant is plaats ik de vraag ook op dit prikbord, wellicht levert het wat op!

De vraag is als volgt:

In de plaatselijke kerk bevind zich een grafsteen van een boekweitmulder met de naam van der Molen. Deze, vermoedelijk rosmolenaar of grutter, is overleden in 1795. Op zijn grafsteen is een afbeelding van een rosmolen te zien. Tevens vermeld zijn steen de volgende tekst:

Anno 1795, den 16. January is de eersame Willem Jans, in leven koopman en boekweitmulder te Doesum overleden in den ouderdom van 79 jaren, 4 maanden, verwachtende een salige opstandinge door Jesus Christus onsen Zaligmaker.

De grutterij of rosmolen moet dus tenminste tot, of omstreeks, 1795 te Doezum gestaan hebben. Er is echter verder niets bekend over deze molen. Wellicht is er bij één van jullie iets bekend over deze familie en hun grutterij?

met vriendelijke groeten,

Jerry Vondeling

vrijwillige molenaar

red. lid database van verdwenen molens

de grafsteen:

• Patsy

Hallo Jerry,

Gevonden een stukje over het Stroobos in Groningen en in Friesland in het Aardrijkskundig woordenboek, 1847, volume 10, van Abraham Jacob van der AA. Het Stroobos in Friesland werd alleen gescheiden door een hek met het Groningse Stroobos, dat toebehoorde tot Doezum. Volgens van der AA zou er een grutterij zijn in het Friese Stroobos.Je kan het lezen via Google books.

Patsy

• Patsy

Sorry, vergat de link te plaatsen

http://books.google.com/books?id=83EIAAAAIAAJ&pg=RA2-PA788&dq=stroobos+groningen+doezum#v=onepage&q=stroobos%20groningen%20doezum&f=false

Ik hoop dat het werkt.

Patsy

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Patsy,

Bedankt voor deze informatie, deze is nuttig om de database van verdwenen molens mee aan te vullen. Deze grutterij zou in aanmerking kunnen komen. Maar omdat bijna ieder dorp wel één of meerdere (boekweit)grut)molen(s) had vermoed ik dat de gezochte grutterij in, of dichterbij, Doezum zelf gevonden moet kunnen worden. Wellicht heeft iemand anders nog meer informatie?

Groeten,

Jerry

• g.zandberg

Jerry.

Doe mijn best voor je.

Deze molen die niet ver van mijn geboortehuis zou hebben gestaan moet toch boven water komen.

Je hoort nog van me.

Groeten

Geiske

• Jerry N. J. Vondeling

Bedankt!

Ik heb inmiddels ook al een brief gestuurd naar een (molen)historicus in de gemeente Grootegast en een brief naar het Groninger Molenhuis. Wellicht dat ook van die kant nog wat informatie vrijkomt!

Groeten,

Jerry

• g.zandberg

Jerry.

Meerdere mensen hebben al hun best gedaan maar de oude molen is nog niet boven water.

Ik ga nog even door.

Ergens moet toch iemand zijn die er iets vanaf weet.

Het antwoord van Patsy vond ik aardig Stroobos is mijn n.l.geboorte plaats.

Wat van der Aa schrijft over het cafe klopt niet helemaal

Alle deuren komen uit in Friesland

Van hekken op de grens is mij ook niets bekend

Wel dat heksen op Stroobossen de Lauwers afvoeren.

En die Lauwers heeft vroeger door onze voortuin gelopen,

Groeten

Geiske

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Geiske,

Alvast bedankt!

Ik wacht nog even af! Het antwoord van Patsy zal zeker in de buurt komen, maar als vrijwillig molenaar heb ik ook onderzoek gedaan naar de molens in mijn eigen woonplaats en ben daar zeker al een stuk of 5 grutterijen tegen gekomen, naast 8 windmolens. Ik denk dus dat ook Doezum wel meer dan 1 grutterij gehad zal hebben.

Groeten,

Jerry

• Herman van Vliet

Als recente inwoner van Doezum, kan ik je aanraden contact te zoeken met Dictus Top aan de Provinciale weg. Als er 1 is die het kan weten is hij het. Succe.

Laat me nog weten of het is gelukt aub

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Herman,

Bedankt voor de reactie! dat ga ik inderdaad dan even proberen.

Mocht ik iets horen, ook van de eerder verzonden brieven, dan laat ik het uiteraard even weten.

Groeten,

Jerry