Bedankt voor de aanvulling,
Ik heb zelf ook even gekeken naar de percelen in Doezum en Grootegast in het kadaster van 1811 - 1832.
Mij viel op dat naast het huis (perc 173) van Jacob Jans Mulder een grutterij heeft gestaan, je geeft aan dat het huis van Jacob Jans Mulder heeft gestaan naast het veel groter huis van Jan Willems Erven. Echter in het kadaster staat aangetekend op perceel 174
Willems/Erv., Jan, grutter, Doezum, Idem & grutterij.
Aangezien Idem (huis en erf) & grutterij is doorgehaald neem ik aan dat deze panden tussen 1811 en 1832 verdwenen zijn.
Het perceel (174) naast het huis van Jacob Jans Mulder is denk ik niet van Jan Willems Erven, maar was eigendom van erven van Jan Willems.
In de overlijdens akte van Fokke Jans van der Molen uit 1855 word zijn vader niet genoemd als Jan Willems van der Molen maar als Jan Willems.
Jan Willems, eigenaar van het perceel 174 is denk ik dus dezelfde als Jan Willems van der Molen. Jan Willems (van der Molen) is de zoon van Willem Jans de grutter uit mijn eerste bericht)
Ik denk dat het volgende heeft plaats gevonden;
Willem Jans (1711 - 1795) is grutter te Doezum (op perceel 174), hij overlijd en word in de kerk begraven en op zijn grafsteen word een afbeelding van een grutterij geplaatst.
Zijn zoon Jan Willems (geboren in 1743) erft de grutterij en wordt grutter hij huwt met Marijke Fokkes.
Jacob Jans Mulder komt als grutter(sknecht) op de grutterij van Jan Willems werken en gaat wonen op het perceel naast de grutterij (perc 173)
Dan in 1802 overlijd Jan Willems en enige tijd later huwt Jacob Jans Mulder met de weduwe Marijke Fokkes en wordt grutter op de grutterij van wijlen Jan Willems.
Zij kopen dan in 1821 een huis in Grootegast (met bijstaande pelmolen en grutterij (of laat hij de grutterij zelf bouwen?) en wordt Jacob Jans Mulder grutter in Grootegast.
Perceel 173 komt vermoedelijk na het overlijden van Jan Willems in handen van Erven van Willem Jans (van der Molen) die later het huis en grutterij (tussen 1811 en 1832 maar vermoedelijk na 1821, als Jacob Jans Mulder en Marijke Fokkes naar Grootegast zijn vertrokken) afbreken.
rond 1828 wordt ook de eerder genoemde zoon van Willem Jans, Fokke Jans van der Molen, genoemd als pelmolenaarsknecht te Doezum, boekweitmolenaarsknecht te Opende, arbeider te Marum en grutter te Doezum, dus wellicht heeft Fokke Jans van der Molen na het vertrek van Jacob Jans Mulder en Marijke Fokkens de grutterij van zijn vader vanaf 1821 tot voor 1832 draaiende gehouden
In 1826 overlijd Marijke Fokkes te Grootegast en veertien jaar later, in 1840, overlijd ook Jacob Jans Mulder. Hun zoon Anne Jacobs Mulder zal vermoedelijk gruttersknecht zijn geweest in de grutterij van zijn vader te Grootegast. Misschien is hij na het overlijden van zijn vader nog enige jaren grutter gebleven omdat hij volgens jouw bericht alle panden behalve de grutterij verkoopt?
Groeten,
Jerry