Grutterij van van der Molen te Doezum

• Jerry N. J. Vondeling

Beste mensen,

Ik zou jullie even op de hoogte houden als er nieuwe ontwikkelingen zouden plaats vinden,

helaas heb ik op mijn brieven van begin october, na bijna 3 weken, noch een reactie noch een ontvangstbevestiging ontvangen. Er zijn dus nog geen ontwikkelingen aan deze kant helaas. Hoe is het bij jullie?

Groeten,

Jerry

• Patsy

Hallo Jerry,

Ben toch verder gaan zoeken voor je. Ken je de website wat was waar ? http://watwaswaar.nl Ik ben er nog niet precies achter hoe het werkt, maar vond verschillende kaarten en boeken(minuutplan) met inwoners van Doezum en Grootegast, beroepen en wat voor soort land ze hebben.. Ik heb een idee dat de nrs voor de naam , de nrs zijn die op de kaart staan. De kaarten zijn van 1813 tm 1832. Misschien staat er nog ergens een molen .Er zijn ook andere kaarten maar die zijn nieuwer.Als je de site nog niet kent dan veel plezier met zoeken !!

mvg

Patsy

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Patsy,

Bedankt voor de tip, uiteraard ken ik de site, althans de kadasterkaarten, via mijn onderzoek naar de molens te Hoogeveen. Kopieën daarvan heb ik bij ons uit de bibliotheek gehaald. Stom dat ik daar zelf nooit aan die site gedacht heb. Maar inderdaad klopt het dat de nummers in het boek overeen komen met de percelen op de kaart. Ik ga er eens naar kijken! Echter zoals je zelf al aangaf zijn de kaarten van 1813 tot 1832. Deze grutmolenaar overleed in 1795. Dus er is een kans dat de grutmolen tussen 1795 en 1813 buiten bedrijf is geraakt en niet meer op de kaart staat.

Groeten,

Jerry

• Jerry N. J. Vondeling

Beste mensen, vandaag bereikte mij het antwoord van het Groninger Molenhuis,

Zij konden mij helaas niets vertellen, ook zij hebben de site Wat Was Waar nagekeken maar ook dat gaf geen duidelijkheid. Dus tot nu toe helaas nog geen antwoord. We zoeken verder.

Zij gaven aan dat eventuele mogelijkheden nog waren:

de RHC Groninger Archieven , of de Kerkboeken nakijken .

Groeten,

Jerry

• g. zandberg

Dag Jerry

Doe nog steeds mijn best, maar tot nog toe niets.

Er moet toch iemand zijn die hier iets vanaf weet.

Een historische vereniging misschien.

Ik ga weer een paar mailtjes verzenden.

Succes!!

Geiske

• g. zandberg

Dag ]erry

In een oude Leeuwarder courant (digitaal) van 1853 las ik dat er een boekweit en mostaardmolen verkocht zou worden in Doesum..

Met daarin een grutterij en waar tevens het bedrijf van herbergier en winkelier werd uitgeoefend.

Zou een molen zo'n hoge leeftijd kunnen bereiken?

Ik wou dit toch even vermelden.

Groeten

Geiske

• Jerry N. J. Vondeling

Beste Geiske,

Kijk, daar komen we al in de richting. Het zou inderdaad kunnen.

De molen waar ik zelf op draai is van 1834. Maar deze is in 1833 verbrand. De muren van de stenen romp zijn blijven bestaan. Deze muren stammen uit 1787. Zou de molen niet afgebrand zijn zou de hele molen zo´n hoge leeftijd berijkt hebben.

Echter een grutterij kan ook een onderdeel van een winkelpand zijn, of misschien een herberg zoals boven genoemd. In Hoogeveen staat een pand waarin vroeger een grutterij gezeten heeft. De grutterij is inmiddels weg, maar het pand, stammende uit 1701, bestaat nog steeds.

Stond het artikel uit 1853 op het internet?

Groeten,

Jerry

• Jerry N. J. Vondeling

Beste mensen, gisteren kreeg ik via de post een reactie op een brief die ik verzonden had aan de heer Top, zijn hobby is het uitzoeken van de geschiedenis van Doezum en omgeving.

Van hem kreeg ik aangaande Doezum de volgende informatie:

In 1810 is een zekere Hans Alberts Kamminga en Etje Jacobs boekweitmulder wonende te Doezum..

.. Deze molen moet gestaan hebben, naast het kerkhof van Doezum, aan de Heerweg aan de Westkant.

Hier staat nu een woning met schuur. Voorheen was dit een smederij. Dit pand is begin 1900 gebouwd.

Voor 1900 stond hier een onderkelderde grote oude woning met bijgebouwen, ook in gebruik als smederij.

Het is niet ondenkbaar dat deze gebouwen vroeger dienst hebben gedaan als rosmolen.

In Strobos hebben in het verleden meerdere molens gestaan, maar dat kan ook in het friese gedeelte zijn.

Verder stonden er in Kornhorn zeker 2 korenwindmolens.

Tot zover.

Groeten,

Jerry

• g. zandberg

Jerry

Fijn dat je weer een stapje verder bent gekomen. De aanhouder wint!

In Groninger Stroobos en ook in het Friese gedeelte hebben heel wat molens gestaan.

Groeten Geiske

• Herman van Vliet

Graag gedaan, de tip om mijnheer Top te benaderen. Sommige archiefzoekers hebben niet zo veel met internet, het is goed om als internetonderzoeker rekening mee te houden. Het pure veldwerk kan zo vruchten afwerpen