Aan stamboom onderzoek beginnen

  • Brigitte

    Hai Allemaal,

    Sinds een tijdje wil ik de stamboom van mijzelf en die van mijn man gaan onderzoeken en dan zo aan elkaar kopelijn en dan vanaf ons twee verder gaan.

    Ik dacht dat is lastig maar misschien wel te doen. Ik ging even op internet kijken hoe ik dat moest gaan aanpakken en door verschillende dinge te hebben gelezen krijg ik er steeds meer zin in en weet ik dat je echt achter veel dingen kunt komen waar ik zelf nog niet bij had stil gestaan maar wat ik nu echt wel wil gaan uit zoeken. Het schijnt dat ik voor de stamboom van mijn man al veel heb, hij is Marokkaans en in marokko houden ze zo wie zo een heel familie boek bij. die hoef ik dus alleen maar op te vragen. Maar ik ben gewoon nederlands en hier is dat jammer genoeg niet zo makkelijk, aan de andere kant is dat natuurlijk wel weer erg leuk om dat zelf uit te gaan zoeken. Nu alleen het probleem weet gewoon echt niet hoe ik dat moet gaan aan pakken. Heb al wat rond gevraagt bij mijn ouders en me opa en oma en mijn overgroot moeder leeft ook nog dus kan bij haar ook proberen wat te achter halen. Maar das allemaal van mijn moeder's kant, van mijn vader's kant leeft alleen hij nog en zijn 2 broer's. En had begrepen dat ik juist mijn vader's kant moet onderzoeken of maakt dat opzich niks uit? Ook had ik gelezen dat je via internet al het een en ander kan vinden maar op welke sites zijn dat dan? en hoe werkt zoiets. En kan ik ook gewoon naar de gemeente gaan enzo maar die mogen dat toch niet zomaar geven? Sorry dat ik zo dom klink hoor maar weet gewoon niet hoe dat werkt.

    Hopelijk kunnen jullie mij tip's geven en beetje op weg helpen.

    Al vast bedankt,

    Groetjes

    Brigitte

  • Anja R

    Hallo Brigitte

    Je begint eerst met je eigen naam geboorte jaar en datum dan de plaats

    waar je geboren bent, dan huwlijks datum en jaar en plaats waar je getrouwd bent.

    Dan de naam van je man ook geboorte jaar en plaats.

    Dan je vader geboorte jaar plus plaats huwlijks jaar en plaats dan je moeders geboorte jaar en plaats .

    Dan staat het je vrij om verder met je vader of je moeder verder te gaan

    kan heel goed van beiden.

    Dan je opa en oma van vaders kant en de opa en oma van moeders kant,

    ook geboorte jaartal huwlijk en eventueel overlijden ook de plaatsen is belangrijk voor verder onderzoek.

    als je het van je twee oma s en opa s heb ga je verder met hun, ouders

    dat zijn er weer acht .En zo ga je verder met de vier grootvaders en de vier grootmoeders ook geboorte jaar plaats en huwlijk en overlijden.

    Als je dat heb ga je weer verder met hun ouders dat worden er in totaal zestien

    en zo ga je steeds verder terug als je het zo beetje tot 1900 terug hebt word het tijd voor bezoek aan de archieven van de plaats waar ze geboren gehuwd of overleden zijn je kan ook op internet zoeken maar is niet altijd betrouwbaar

    en je kan altijd vragen hoor maar eerst zelf aan de slag ik hoop je een beetje geholpen te hebben en welkom in de wereld van genealogie een geweldige uitdaging succes groetjes anja

  • Annemarie57

    Je kunt heel goed de familie van je moeder uitzoeken hoor als je dat leuk vindt en daar makkelijker aan de begingegevens kunt komen.

    Het ligt er een beetje aan wat je precies als eindresultaat wilt.

    Een kwartierstaat zoals Anja hierboven beschrijft is wel heel erg leuk, maar je kunt ook denken aan een gewone genealogie van je moeders familie.

    En het een hoeft het ander niet meteen uit te sluiten.

    Als je met je moeders familie begint omdat je daar wel wat gemakkelijker aan de basisgegevens kunt komen dan kun je in een wat later stadium, als je wat meer ervaring hebt, altijd nog je vaders familie uitzoeken.

    De archieven wachten wel hoor en lopen niet weg! Sterker nog: hoe langer je wacht hoe meer een hoop gegevens via het internet beschikbaar komen.

    Maar een dagje ‘ouderwets’ archief kan ook heel gezellig zijn.

    Succes met je nieuwe hobby!

  • Anja R

    HALLO ANNEMARIE

    INTERNET IS WEL MAKKELIJK MAAR NIET ALTIJD BETROUWBAAR

    DAAROM MIJN ADVIES VOOR BETROUWBAARHEID GA NAAR HET ARCHIEF

    IK SCHREEF OOK GA DAN VERDER KAN MET ALLEBEI DE OUDERS OF ALLEEN DE MOEDER OF DE VADER HOEF NIET GELIJK EEN KWARTIER STAAT TE ZIJN

    EN WAAROM WACHTEN MET DE ARCHIEVEN VERSCHILLENDE GROOT OUDERS LEVEN NOG DAAR IS VEEL AAN TE VRAGEN EN MET DIE GEGEVENS NAAR DE ARCHIEF VAN DE PLAATS VAN GEB OF HUW OF OVERL

    JE MOET EEN BEGINNER NIET OP HET VERKEERDE SPOOR ZETTEN

    MAAR ZE DE GOEDE RICHTING WIJZEN VAN DE MOGELIJK HEDEN

    GROETJES ANJA

  • Brigitte

    Hai Anja en Annemarie,

    Bedankt voor jullie reactie, fijn dat jullie zo snel gereageert hebben.

    Heb net het programmatje “Aldfaer” gedownload en al wat gegevens ingevult is echt een heel leuk en handig programma. Krijg en nog meer zin in hihi.

    Is het echt mogelijk om tot 1900 te gaan en zelfs nog verder?

    Lijkt me zo leuk maar voor mijn gevoel kan dat gewoon niet :D

    Heb al aan me moeder en opa gevraagt of ze de geboorte kaartjes enzo voor me wilde opzoeken. Dus dan kan ik weer verder.

    Een dagje ‘ouderwets’ archief lijkt me inderdaad wel erg leuk, maar waar kan ik dat gaan doen dan?

    Zijn jullie er al lang mee bezig en zijn jullie al ver gekomen?

    Kijk al uit naar jullie reactie.

    Groetjes

    Brigitte

  • Anja R

    Hallo Brigitte

    Ik ben al zo 17 jaar bezig en ben terug tot 1670 van mijn mans kant en van mijn vaders kant tot 1450

    nu je vraag in welke archieven je moet zoeken dat licht er aan

    je moeders kant waar komen zij vandaan is het in de plaats waar je woont dan ga je daarheen is het in een andere plaats ja dan moet je daar het archief opzoeken

    je vaders kant precies zo mischien zijn er trouwboekjes van je vaders kant en ook van je moeders kant gewoon vragen ook aan je opa en oma en aan je grootmoeder

    dan kom je al een heel eind en met die gegevens ga je verder

    succes en we horen nog van je groetjes Anja

  • Tukkergirl

    Hallo Brigitte

    Welkom bij de Club , zou ik zo zeggen

    Zelf ben ik nu 12 jaar bezig, met enige tussenpozen, maar het kriebelt altijd weer.

    Mijn moeders kant ben ik rond 1700 en mijn vaderskant rond 1650

    Een poosje nadat ik begonnen was kwamen we voor het eerst in het juiste gemeentearchief terecht…. reis van 1,5 uur, maar de moeite waard.

    in een middag kwamen we gezien de rechte familietak ( vader, vader, vader enz enz.) 300 jaar terug in de tijd…….

    Dat was super.

    Inmiddels is mijn stamboom in de breedte uitgedijt, maar het blijft interressant.

    en heb je vragen, dan zijn er altijd wel personen op dit prikforum om je te helpen.

    Gr en suczeven Thea

  • Dranoel

    Hallo Brigitte.

    Hierbij een tip die op www.genealogie.startpagina.nl/ staat.

    www.prikpagina.nl/read.php?f=293&i=9307&t=9307

    Lees deze tekst eens door heen en kijk of je al verder komt met hetgeen wat je al in een schema, resp. genealogieprogramma weet te zetten.

    Het verspreidingsgebied van een bepaalde achternaam in Nederland kun je vinden op www.familienaam.nl . Dit zijn de resultaten van een volkstelling uit 1947, die iemand geografisch heeft neergezet op het internet.

    Tevens geeft het instituut www.meertens.nl ook veel informatie over een achternaam en andere zaken die daar betrekking op hebben.

    Daarnaast is er een organisatie, het Centraal Bureau voor Genealogie in ‘s Gravenhage, nabij het Centraal Station, die (toch wel) de meeste genealogische informatie in ’een studieruimte' hebben opgeslagen van alle provincies. Nog niet allemaal, maar op hun website www.cbg.nl kun je dat nagaan.

    De Nederlandse Genealogische Vereniging (www.ngv.nl) zet in Weesp op bepaalde avonden en dagen hun deuren open. Een zeer goed onderwerp om daar eens te ‘beet te pakken’ is hun ernorme namenregister. Zij hebben miljoenen familie-berichten op achternaam staan; maar ondersteunen ook nog op diverse andere manieren de genealoog. Ook hebben zij duizenden boeken staan van evenzovele genealogien die geschreven zijn door evenzo vele genealogen….

    Mocht je lid willen worden van deze vereniging , dan krijg je vanzelf een uitnodiging om naar een bepaalde regio(plaats) toe te gaan, waar zij maandelijks een presentatie of iets anders ‘aan de man’ brengen op genealogisch gebied. Deze organisatie heeft meerdere afdelingen, waar je specifieke informatie kunt vinden: krantenadvertenties; bidprentjes, familiepapieren, en …. alles op naam gerubriceerd.

    Je kunt ook ‘vanuit je luie stoel’ op het Internet kruipen, en via www.genlias.nl *) gaan surfen waar de burgerlijke stand van Nederland, per provincie, op wordt gepresenteerd. Denk er wel aan dat je alles ‘behoort’ te verifieren en te vergelijken met de originele informatie vanuit de archieven.

    (* Er zijn meerdere internet-portals die Burgerlijke Stand gegevens vrijgeven, maar genlias is wel de grootste en wordt landelijk en provinciaal gecoordineerd vanuit het nationaal archief te Den Haag.

    Als je verder in de tijd de meerwaarde ziet van deze leuke hobby, zou je kunnen beslissen om lid te worden van een regionale historische vereniging, juist DAAR waar je voorouders in Nederland voornamelijk hebben gewoond. De leden van zo'n vereniging hebben al heel wat bij elkaar vergaard wat voor de streekgenoten een zeer welkome aanvulling kan zijn.

    Een tip: en eigenlijk is het een ‘must’ in genealogisch onderzoek. Zet op een voor jou duidelijk mogelijke manier op elk gevonden, ontvangen of gecopieerd document met potlood de bron waar je dat document hebt gevonden, zodat je altijd terug kunt kijken. Wellicht vind je … later…. bij die bron nog meer documenten.

    Wel, ik hoop dat ik je een beetje een beeld heb gegeven en dat je een goede, maar vooral leuke weg kunt vinden naar de oorsprong van je achternaam.

    Uiteraard zijn er nog talloze tips……

  • Brigitte

    Hai hai,

    Bedankt voor jullie reacties, leuk om dit allemaal te lezen.

    Dranoel bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik woon in den-haag dus das makkelijk en als het aan mij ligt ding ik vandaag al haha zo verslavend is dit zeg!!

    Alleen heb ook nog andere dingen die gedaan moeten worden.

    Maar zodra ik klaar ben duik ik wee achter de pc en via weet ga ik snel even de arcieven in lijkt me echt heel leuk.

    Ga ook zeker even naar de links die me gegeven zijn.

    Dank je wel.

    En jullie horren nog van me ;)

    Groetjes

  • Brigitte

    De prijzen gaan ook wel erg oplopen he?